آموزشی

 مغار چیست و انواع مغار را بشناسید

 مغار چیست ؟

امروزه مصنوعات چوبی از محبوبیت بالایی در بین افراد برخوردارند و از آنها برای تزئینات استفاده می شود برای فرم دهی به چوب و طراحی مصنوعات چوبی از ابزار های زیادی اعم از چوب ساب ، هویه سوخته کاری ، مغار و … استفاده می شود که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند و بر اساس  نیاز کاربر انتخاب می شود .مغار ها از جمله مهمترین ابزار های مورد استفاده در هنر منبت و پیکرتراشی و خراطی هستند که در میان آنها مغار های خراطی بیشترین استفاده را دارند . در ادامه با کاربرد انواع مغار آشنا خواهید شد. این ابزار یکی از ابزار خراطی است.  مغار چیست؟

پیشنهاد خرید

مغار خراطی تخت سر کج 25 جنس HSS

۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان۱,۲۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

 مغار چیست ؟

بسیاری از کاربران تازه کار حوزه چوب علاقه زیادی به شناخت انواع مغار دارند . در واقع مغار یکی از ابزارآلات نجاری است که در درودگری نیز استفاده می شود . از مغار برای ایجاد طرح های تزیینی روی چوب و منبت روی چوب استفاده می کنند .

پیشنهاد خرید

مغار خراطی کاسه تراش گلویی سر تیغه دوکی شکل مدل 819103

۳,۲۲۶,۰۰۰ تومان۳,۱۲۶,۰۰۰ تومانخرید کنید

انواع مغار

نام گذاری مغار :

مغار ها عموما بر اساس شکل ظاهری شان نام گذاری می شوند البته برخی از مغار ها مثل مغار کاسه تراشی یا گرد کن بر اساس نوع استفاده نام گذاری شده است .

دسته بندی مغار ها بر اساس کاربرد :

مغار ها از نظر کاربرد به سه دسته تقسیم می شوند : مغارهای خراطی، مغار های چکشی و مغار های دستی .

مغارهای دستی( مغار پیکر تراشی) :

مغار های دستی مغار هایی با ابعاد کوچک دسته حدودا 7 تا 10 سانتی متر و دارای تیغه های کوتاه، حدودا 2 تا 3 سانتی متر هستند به طور کلی یک مغار دستی را به شکل یک ماژیک استاندارد میتوان در دست گرفت .این نوع مغار برای منبت و پیکر تراشی های ظریف و ظریف کاری بر روی منبت هایی با ابعاد بزرگ تر استفاده می شود.از جمله مغار های دستی میتوان به مغار تخت و مغار چاقویی اشاره کرد.

 مغار چیست

مغار چیست

مغارهای چکشی (مغار منبت) :

مغارهای چکشی دارای دسته و تیغه های بزرگتری نسبت به مغار های دستی هستند برای مثال یک مغار چکشی در ابعاد کلی 25 تا 50 سانت در بازار وجود دارد.

تیغه این مغار ها از ضخامت بیشتری برخوردار است و معمولا از جنس فولاد هستند دسته این نوع مغار به علت اینکه در معرض ضربات چکش قرار میگیرد دارای قطر بیشتر در قسمت انتهایی است.

مغار های خراطی :

مغارهای خراطی از بزرگترین و پرکاربردترین نوع مغار ها هستند . این مغارها برای کار با دستگاه خراطی مناسبند بنابراین از کیفیت بالاتر، ابعاد بزرگتر و تنوع بیشتری  نسبت به دیگر مغار ها برخوردارند . بارزترین ویژگی مغارهای خراطی دسته های بلند و چوبی آنهاست که عملیات خراطی را برای کاربر راحت تر می کند .

عملیات خراطی، عملیاتی است که با استفاده از دستگاه خراطی برای ساخت وسایل تزئینی چوبی یا رزینی استفاده می شود .

عمل خراطی برای ساخت وسایل چوبی که دارای حجم هستند استفاده می شود . مغار خراطی با حرکت دست استاد کار،چوب در حال چرخش برروی دستگاه خراطی را فرم می دهد.

 مغار چیست

مغار چیست

دسته بندی مغار ها بر اساس شکل سطح مقطع:

همانطور که گفته شد مغار ها از دو بخش( دسته مغار و تیغه مغار) ساخته شده اند .تیغه مغار وظیفه تراش چوب را بر عهده دارد این بخش با چهار نوع سطح مقطع ساخته می شود .

تخت – یو شکل -مربع -دایره ای

هر کدام از این دسته های خود شامل مدل ها و زاویه های متفاوت تیغه هستند که کاربرد خاص خود را دارند مثلا از بین مغار هایی با سطح مقطع یو شکل می توان به مغار گرد کن با زاویه بین 55 تا 60 درجه اشاره کرد.

دسته بندی مغار ها بر اساس جنس تیغه :

مغارها از نظر جنس تیغه به دو دسته فولادی و HSS تقسیم می شوند . تیغ های HSS از مقاومت بالاتری برخوردارند و بر همین اساس نسبت به تیغه های فولادی قیمت بالاتری دارند.

تمامی مدل های مغار  قابل تیز شدن و استفاده مجدد هستند .

 مغار چیست

مغار چیست

پیشنهاد خرید

مغار خراطی کاسه تراش گلویی سر تیغه دوکی شکل مدل 819101

۳,۲۲۶,۰۰۰ تومان۳,۱۲۶,۰۰۰ تومانخرید کنید

معرفی انواع مغار :

مغار تخت سر تخت :

مغار خراطی تخت جزو پرکاربردترین سری های مغار در هنر ساخت مصنوعات چوبی است. همانطور که از نام این مغار مشخص است این مدل دارای سری تخت و صاف بوده که به شکل یک طرف پخ یا دو طرف پخ در بازار موجود است که برای مثال در مدل یکطرف پخ ، هرچه شیب و زاویه مغار بیشتر باشد عمل بار برداری از سطح چوب با عمق بیشتری انجام می شود .

مغار گرد کن :

این نوع مغار به جهت بار برداری از سطح چوب در حال چرخش بر روی دستگاه خراطی مورد استفاده قرار می گیرد . این مغار به دلیل شکل ظاهری اش به مغار گلویی نیز معروف است . در حقیقت این مغار برای گرد کردن سطح خارجی چوب نصب شده روی دستگاه خراطی مورد استفاده قرار می گیرد به همین خاطر گاهی به این مغار ، مغار خشن تراش نیز می گویند .

لازم به ذکر است که نحوه استفاده از این مغار به دلیل درگیر شدن با قطعه سیقل داده نشده بسیار مهم است هرچند که این مغار ها به دلیل نوع کاربردشان بسیار محکم و مقاوم ساخته می شود .

مغار قطع کن :

مغار خراطی قطع کن از جمله مغار های تخت با نوک V شکل به حساب می آید که کاربرد این مغار کاملا از نام آن مشخص است . از مغار قطع کن برای جداسازی قطعه کار از دستگاه استفاده می شود .

مغار خراطی گرد سر تخت :

مغار گرد سر تخت از جمله مغار های پر استفاده در هنر خراطی است این نوع مغار از جنس فولاد مقاوم است که دارای سختی بسیار بالایی است.از این مدل مغار برای روتراشی ، مهره تراشی و فرم بسیار کاربرد دارد .این مغار دارای قدرت باربرداری بسیار بالا است  بعلاوه مقاومت بالایی در برابر گرم شدن دارد . از دیگر ویژگی های این مغار می توان به تیز کاری راحت و دوام بالای لبه ی تیز شده اشاره کرد.

مغار اسکراب یا مغار لایه بردار  :

همانطور که از نام این مغار مشخص است . این نوع مغار مخصوص باربرداری از سطح داخلی کاسه است و در کاسه تراشی بیشترین استفاده را دارد.برای بار برداری با این نوع مغار باید مغار کاملا موازی با محور دستگاه برروی پیشگار قرار بگیرد و در امتداد پیشگار از مرکز به سمت بیرون حرکت دهید.قسمت قوس مغار باربرداری بیشتری را انجام می دهد.

 مغار کاسه تراشی :

مغار کاسه تراشی برای لایه برداری از داخل و بیرون کاسه یا هر ظرف دیگری مورد استفاده قرار می گیرد . مغار کاسه تراشی برای اسکراب زدن لایه بیرونی ظروف مناسب ترند . شما می توانید با حرکت دادن نوک مغار بر روی سطح کاسه در حال چرخیدن بر روی ماشین خراطی عمل اسکراب را انجام دهید .

روش های نگهداری و مراقبت از مغار :

مغار ها مانند هر ابزار دیگری به مراقبت نیاز دارند.در اینجا چند روش ساده در رابطه با نحوه نگهداری از مغار در هنر خراطی را برای شما بازگو می کنیم.

مغار هایی مثل مغار خشن تراش یا مغار اسکراب که درگیری زیادی با چوب دارند معمولا در معرض داغ شدن و سرخ شدن قرار می گیرند . در درجه اول باید از داغ شدن مغار جلوگیری کرد که این کار به راحتی با استراحت دادن منظم به مغار قابل کنترل است حال اگر مغار به هردلیل (تیز کردن با سنگ یا کارکردن زیاد)داغ یا سرخ شد از فرو کردن آن در آب جدا خودداری کنید. کافیست برای دقایقی مغار را کنار گذاشته و اجازه دهید سرد شود .

از دیگر نکاتی که باید در رابطه با مراقبت از مغار در نظر داشت نحوه کار کردن با مغار است.درواقع نحوه قرار گیری مغار بر روی پایه و زاویه ی درگیری مغار با قطعه کار باید یک زاویه ی رو به بالا باشد تاضربات ناشی از باربرداری به دسته مغار منتقل شده و خنثی شود .

در رابطه با فاصله ی پایه ی مغار با قطعه کار است، این فاصله باید در کمترین حالت خود باشد در غیر اینصورت ممکن است مغار قلاب کند یا از ناحیه ی دسته بشکند.

قیمت انواع مغار خراطی :

مغار های خراطی بر اساس کاربرد و اندازه و جنس تیغه دربازار با  قیمت های متفاوتی ارائه می شوند در میان برند های مختلف مغار از جمله: مغار نارکس، مغار چوتاشی، مغار فولادفر و مغار پادما و … برند نارکس دارای بالاترین قیمت در بازار است و برند پادما که یک برند ایرانی است از قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای برخوردار است . برای خرید مغار و مشاهده قیمت انواع مغار کلیک کنید.

5/5 - (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید