تیغ, راهنمای خرید

راهنمای خرید تیغ های اور فرز دستی ، میزی و CNC

راهنمای خرید تیغ های اور فرز دستی ، میزی و CNC
فهرست محتوا پنهان

امروز با توجه به گسترش روز افزون استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک و CNC ، لزوم استفاده تیغ اور فرز یا تیغ CNC بیشتر احساس می شود که به عنوان یک ابزار کارآمد باید نگاه دقیق تری به آن داشت . در اینجا به بررسی انواع تیغ فرز و کاربرد و قابلیت های آن می پردازیم و راهنمای خرید تیغ کاربردی شما را توضیح می دهیم.

پیشنهاد خرید

اور فرز نجاری سی ام تی مدل CMT7E با 2400 وات

۲۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان۲۱,۹۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

انتخاب یک تیغ کاربردی و صحیح :

تیغ های اورفرز ابزار های کاربردی جهت انجام کارهای مختلف روی چوب و سنگ مصنوعی هستند که بوسیله نصب این تیغ ها بر روی دستگاه اور فرز یا CNC می توانید از خلق هنر با سرعت و دقت و ظرافت بالا لذت ببرید . کارهایی از قبیل : اتصال زدن دو قطعه ، ایجاد شیار ، پرداخت ، ایجاد طرح های کلاسیک بر روی لبه میز و کانتر و یا کف برداری از چوب برای ساخت ظروف زیبای چوبی بخشی از کاربرد این تیغ ها را بیان می کند.
اما در مورد این تیغ ها نکاتی وجود دارد که با دانستن آنها میتوان در زمان کارکردن با تیغ های اور فرز علاوه بر بدست آوردن نتایج مطلوب با صرفه جویی در هزینه ها ، نتایج مطلوبی در مدت زمانی بهینه بدست آوریم و همچنین با انتخاب صحیح تیغ، اشتباهات کار را به حداقل رسانده و از صرف وقت و هزینه و مواد مصرفی اضافی جلوگیری کنیم .

پیشنهاد خرید

اورفرز نجاری بزرگ 1850 وات رونیکس مدل Ronix 7112

۵,۴۹۸,۰۰۰ تومان۵,۴۹۸,۰۰۰ تومانخرید کنید

مشخصات تیغ های اور فرز :

معمولا تیغ ها از شکل ظاهری شان برای مصرف کننده قابل تشخیص هستند و کاربرد آنها بر مبنای شکل ظاهری برش مشخص می شود . اما این نوع انتخاب بر مبنای تصورات سه بعدی مصرف کننده است، بنابراین امکان خطا در انتخاب بالا رفته و ممکن است پس از استفاده نتیجه مطلوب را به ما ندهد . دراینجا با دنیای متنوع تیغ های اورفرز آشنا می شوید . ما به شما کمک خواهیم کرد تا به صورت تخصصی تر این دنیا را بشناسید .

پیشنهاد خرید

اورفرز نجاری دی سی ای مدل DCA AMR02-12

۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان۵,۵۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

1- تیغه های اور فرز به تفکیک جنس تیغه :

به طور کلی در صنعت نجاری برای برش و پرداخت چوب سه جنس تیغه وجود دارد که میتوانیم به آنها دسترسی داشته باشیم .
الف – تیغه HSS ( HIGHT SPEED STEEL یا فولاد تند بر )
ب – تیغه تنگستن کارباید TC/TW/TCT
ج – تیغه تیتانیوم

تیغه HSS :

بارز ترین ویژگی این جنس تیغه مقاومت بالای آن در برابر لپ پر شدن و شکستن در برش میخ و گره های داخل چوب طبیعی است . اما به همان میزان از قیمت بالاتری نسبت به تیغه های دیگر برخوردار است .
اگر در فعالیت خود با چوب طبیعی و الوار سرو کار دارید بهترین انتخاب برای شما تیغه با جنس HSS می باشد . هرچند می توانید از تیغه های تنگستن هم استفاده کنید به شرطی که مراقب میخ ها باشید و با دقت بالاتری کارکنید .

تیغه های تنگستن کارباید :

این دسته تیغه جزوپرکاربردترین نوع تیغه ها به حساب می آید چرا که برای برش MDF، نئوپان و ورق های چوب صنعتی بهترین ، مقاوم ترین و ظریفترین برش و پرداخت را انجام میدهند .
این تیغه ها که به وفور در برندهای مختلف در بازار موجود است درهنگام کار باچوب طبیعی درصدی خطا دارد اما در برش ورق های صنعتی با دقت و ظرافت بالای کار شما را شگفت زده می کند .اما در صورتی که این تیغه به منگنه یا میخ یا گره سخت برخورد کند به احتمال زیاد تیغه شما بسته به نحوه استفاده لب پر شده یا در مواردی حتی غیر قابل استفاده خواهد شد . اگر با ورق های چوب صنعتی سرو کاردارید بدون شک بهترین انتخاب برای شما تیغه های TCT می باشد . البته می توانید با رعایت جوانب احتیاط از این تیغه ها در برش چوب نیز بهره ببرید.

تیغه تیتانیوم :

تیغه هایی با جنس تیتانیوم معمولا بعنوان تیغه حکاکی مورد استفاده قرارمی گیرد و بیشترین استفاده آنها در دستگاه CNC برای خلق آثاربا ظرافت بالا است .
این تیغه ها به دلیل ظرافت بالا از قیمت بالایی برخوردارند اما بهترین تیغه ها برای منبت روی چوب به حساب می آیند .

پیشنهاد خرید

فرز مشتی 550 وات سی ام تی مدل CMT10

۴,۸۹۰,۰۰۰ تومان۴,۸۹۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

2- معرفی ساختار تیغه های اورفرز :

تیغه ها ساختار کاملا ساده و فاقد پیچیدگی دارند . این تیغه ها معمولا دارای پایه ای هستند که این پایه به اصطلاح شفت نام دارند و در اندازه های 6 – 8 – 12 میلی متر (در اورفرز )و 20 – 25 – 30 میلیمتر (در CNC )بصورت عمومی موجود است . البته سایز شفت در برخی تیغه ها میتواند 3 – 4 و حتی 5/0 میلی متر هم باشد که این تیغه ها به وسیله کولت رابط به دستگاه متصل می شوند و از ظرافت خاصی برخوردارند . پایه یا شفت در درون کولت فرز قرارمی گیرد .
برخی از تیغه ها فاقد پایه هستند که ما می توانیم از پایه های جداگانه ای برای استفاده از آنها بهره ببریم .
بخش دیگری از ساختار تیغ ، قسمتی است که عمل برش را انجام میدهد و درواقع بخش اصلی تیغ است که تیغه تراش دهنده روی آن قرار دارد و دارای قطرهای مختلف ، اشکال متفاوت و کارگیرهای متفاوتی است . منظور از قطر همان ضخامت کل تیغ است. شکل تیغ تعیین کننده کاربرد تیغ است و منظور از کارگیر طول تیغه یا بهتر است بگوییم حداکثر طول برشی است که با استفاده ازاین تیغ می توان ایجاد کرد .

ساختار تیغه های اورفرز

ساختار تیغه های اورفرز

پیشنهاد خرید

اورفرز 710 وات رونیکس مدل Ronix 7108

۲,۷۹۸,۰۰۰ تومان۲,۷۹۸,۰۰۰ تومانخرید کنید

3- تیغه ها به طور کلی در دو دسته بلبرینگ دار و بدون بلبرینگ تقسیم می شوند :

تیغه های بلبرینگ دار :

تیغه های بلبرینگ دار

تیغه های بلبرینگ دار

تیغه هایی هستند که بوسیله یک عدد بلبرینگ ( یا بیشتر بسته به نوع تیغه ) ارائه می شوند . بلبرینگ ها عمل هدایت تیغ را بر روی الگو برعهده دارند و از باربرداری بیش از حد توسط تیغ جلوگیری می کنند . همچنین باعث ظرافت هر چه بیشتر کار در طرح های لبه و پرداخت می شوند . ( سایز بلبرینگ 1 میلی متر از قطر تیغه کمتر است ) .

تیغه های بدون بلبرینگ :

تیغه های بدون بلبرینگ

تیغه های بدون بلبرینگ

همانطور که از نامشان پیداست فاقد بلبرینگ بوده و بصورت دستی میتوان آنها را به گونه ای تنظیم کرد که شما را به نتیجه مورد نظرتان برساند .
البته توجه داشته باشید که وجود یا عدم وجود بلبرینگ جزو محاسن یا عیب تیغ بشمار نمی رود و شما باید براساس نوع نیاز خود و کابرد تیغ آن را انتخاب کنید .

 

پیشنهاد خرید

فرز برقی آهنگری 180 میلی متری 2350 وات رونیکس مدل Ronix 3211

۲,۴۹۸,۰۰۰ تومان۲,۴۹۸,۰۰۰ تومانخرید کنید

4- انواع تیغ اورفرز به تفلیک نوع کاربرد:

تیغه های اورفرز در اشکال و انواع مختلف در بازار موجود است و شما براساس نوع نیازخود می توانید آنها را انتخاب کرده واز آن استفاده کنید .
تیغه هایی مثل تیغ شیار ، پرداخت لبه ، ناودانی ، بانکی ، پخ و V شکل و …
این تیغه ها در بسته بندی های مختلفی وجود دارند که این بسته بندی ها می تواند به صورت کارتن،
شیشه ، پلاستیک باشد که تیغه های دامار در بسته بندی های پلاستیکی ارائه می شود که تصویر آن را در زیر مشاهده می کنید . برخی از تیغه ها نیز با استفاده از یک نوع موم بسته بندی شده اند که وجود این موم از آسیب رسیدن به تیغه جلوگیری می شود .

پیشنهاد خرید

مینی فرز 1050 وات 115 میلیمتری رونیکس مدل Ronix 3150N

۲,۲۹۸,۰۰۰ تومان۲,۲۹۸,۰۰۰ تومانخرید کنید

راهنمای خرید انواع تیغ شیارزن :

تیغه شیارزن شامل شیارزن افقی ، شیارزن انگشتی ، شیارزن ساده ، شیارزن کف بردار می باشد .
تیغه شیارزن خود به چند دسته تقسیم میشود که دراینجا به معرفی انواع این تیغه میپردازیم .

 

1 – شیارزن ساده :

شیارزن ساده

شیارزن ساده

تیغه شیارزن ساده با ساختاراستوانه ای شکل برای ایجاد شیار درچوب در قطر و کارگیرهای متفاوت ارائه می شود .

2 – شیارزن مارپیچ :

شیارزن مارپیچ

شیارزن مارپیچ

تیغه شیارزن مارپیچ با ساختاری به شکل مارپیچ برای ایجاد شیارافقی مورد استفاده قرار می گیرد هر تیغ دارای دو ویژگی ساختاری است ویژگی چپ گرد و راست گرد ویژگی بالارونده ( UP ( و پایین رونده ( DOWN ) .
حالت چپ و راست تیغ بسته به نوع چرخش اورفرز انتخاب می شود . درمورد حالت بالارونده و پایین رونده تفاوت از این قرار است که درمدل بالارونده براده های حاصل از تراش چوب به سمت بالای دستگاه هدایت می شود و شیار از براده خالی می شود که برای دستگاه های CNC این مورد الزامی است.در مدل پایین رونده که بیشتر در اورفرز میتوان از این مدل تیغ استفاده کرد براده ها به سمت پایین یعنی درداخل شیار هدایت می شود و از ایمنی بالاتری برای استفاده کننده برخوردار است . در مقایسه این تیغ میتوان گفت شیارزن مارپیچ برش تمیزتری نسبت به شیارزن ساده دارد .

3- شیارزن کف بردار :

شیارزن کف بردار

شیارزن کف بردار

عملکرد تیغ شیارزن ساده و کف بردار یکسان است با این تفاوت که تیغ شیارزن کف بردار علاوه بر برش طولی به دلیل وجود تیغه در قسمت عرضی تیغ عمل کف تراشی قطعه کار را نیز انجام می دهد بنابراین ،این تیغ مناسب برای عمل کف برداری و همچنین ساخت ظروف چوبی است .

4 – شیارزن افقی :

شیارزن افقی

شیارزن افقی

تیغه شیارزن افقی همانطور که از نامش پیداست شیاری در راستای افقی درون چوب ایجاد می کند که معمولا از این تیغ برای اتصال دو قطعه به صورت نری و مادگی استفاده می شود .

5- تیغ شیارزن انگشتی :

تیغ شیارزن انگشتی

تیغ شیارزن انگشتی

دلیل نام گذاری تیغ شیارزن انگشتی ، نوک نیم دایره شکل این تیغ است که بسیار شبیه به نوک انگشت انسان است و این تیغ کاربردهای فراوانی دارد . حتما همه شما شیارهای حاشیه داخلی تخته سرو یا شیار ایجاد شده روی جاعودی های چوبی را دیده اید ، این شیارها توسط تیغ شیارزن انگشتی ایجاد شده اند . همچنین برای ایجاد شیار درمحل خم کردن متریال های قابل انعطاف از این تیغه استفاده می شود . لازم به ذکراست که تیغه های پرداخت شیارزن و کف بردار در مدل هایی با قابلیت تعویض تیغه نیز در بازار موجود هستند که می توانید با تهیه آنها در صورت شکستن یا لب پر شدن تیغه با استفاده از پیچ های تعبیه شده روی تیغ اقدام به تعویض تیغه نمایید . این تیغ ها به تیغ های ژیلتی نیز معروفند .

پیشنهاد خرید

مینی فرز دسته بلند 1500 وات 125 میلیمتری رونیکس مدل 3165 Ronix

۳,۱۹۸,۰۰۰ تومان۳,۱۹۸,۰۰۰ تومانخرید کنید

راهنمای خرید تیغ پرداخت :

نامگذاری تیغ های اورفرز بر اساس کاربرد آن صورت می گیرد . تیغ پرداخت نیز ازاین قاعده مستثنی نیست . عملیات پرداخت در بین فعالان صنعت نجاری بسیار نام آشناست چرا که این عملیات به ظرافت خاصی نیاز دارد .

تیغ پرداخت ساده:

تیغ پرداخت ساده

تیغ پرداخت ساده

از جمله تیغ های پرکاربرد بلبرینگ دار است .
برای شروع کار اولیه ی هر قطعه چوبی است علی الخصوص اگر این قطعه چوب از الگوی برش خاصی پیروی کند . استفاده از این تیغ اورفرز کار را برای شما بسیار راحت خواهد کرد .

تیغ پرداخت لبه :

تیغ پرداخت لبه

تیغ پرداخت لبه

این تیغ در زبان عامیانه به تیغ پروفیل لبه معروف است چرا که با استفاده از این تیغ نتیجه نهایی کار به صورت پروفیل قاب عکس یا لبه های کلاسیک نمایان می شود . تیغ پرداخت لبه انواع متفاوتی دارد که بسته به طرح کار و سبک کار موردنظر ، انتخاب اشکال مختلف این تیغ های اورفرز می تواند متفاوت باشد .
از جمله این تیغ ها می توان به انواع تیغ پروفیل لبه کلاسیک ، انواع تیغ پرداخت لبه دو پله و سه پله و تیغ های بانکی وعکس بانکی اشاره کرد .
توجه داشته باشید که اگر خلاقیت بالایی دارید می توانید از ترکیب این تیغه ها برش ها و طرح های منحصر بفردی ایجاد کنید .

پیشنهاد خرید

مینی فرز 1100 وات 115 میلیمتری رونیکس مدل 3100 Ronix

۲,۲۹۸,۰۰۰ تومان۲,۲۹۸,۰۰۰ تومانخرید کنید

راهنمای خرید تیغ اتصال :

تیغ های اتصال برای اتصال دو قطعه چوب درکنارهم استفاده می شوند که معمولا به صورت تیغه های نرومادگی درکنارهم مورد استفاده قرار می گیرند مثل اتصالات پروانه ای و دم چلچله که تیغ دمچلچله قسمت نری چوب و تیغ پروانه ای قسمت مادگی چوب را ایجاد می کند که مکمل کار یکدیگر هستند .
البته برخی از تیغه های اتصال به صورت تکی و تنها با تغییر جهت قطعه کار می توانند هر دو بخش بخش نری و مادگی را ایجاد کنند . مثل تیغ های اتصال 90 درجه یا تیغ های اتصال انگشتی یا فاق وزبانه که در دسته ی اتصالات افقی قرارد می گیرند .
این تیغ های اورفرز بیشتر در ساخت باکس چوبی یا اتصال چهارچوب درب و قاب و ساخت باکس کشو خود را به نمایش می گذارند .

انواع تیغ اتصال :

  • اتصال ناخنی
  •  90 درجه
  • انگشتی
  • افقی
  • دو راهه
  • پروانه ای
تیغ اتصال پروانه ای

تیغ اتصال پروانه ای

راهنمای خرید تیغ های پروفیل :

علاوه بر تیغ های پروفیل لبه یا همان تیغ های پرداخت لبه بلبرینگی و بدون بلبرینگ برخی از تیغ های اورفرز را میتوان به صورت جداگانه دردسته ی تیغ پروفیل جای داد چرا که این تیغه ها علاوه بر عمل پرداخت و ایجاد طرح لبه ، کاربردهای دیگری نیز دارند . مثل تیغ نیم گرد لبه که ساخت دوبل چوبی مورد استفاده در اتصالات دوبل را به راحتی انجام می دهد ، یا تیغ نیم گرد لبه تنظیمی که علاوه بر تهیه دوبل چوبی ،برای پرداخت لبه نیز مناسب است و یا حتی برای ساخت مکعب هایی با لبه های گرد مثل تاس .

تیغ پروفیل نفوذی :

تیغ پروفیل نفوذی

تیغ پروفیل نفوذی

کاربردتیغ های پروفیل نفوذی ترکیبی از کاربرد شیارزن انگشتی و تیغ پروفیل است . قطعات شیارهای ایجاد شده در داخل چوب با طرح های کلاسیک را دیده اید . این طرح ها را میتوان به وسیله تیغ های پروفیل نفوذی در قطعه کار ایجاد کرد .

تیغ ناودانی :

تیغ ناودانی

تیغ ناودانی

تیغ های ناودانی در دسته ی تیغ های پروفیل نفوذی قرار می گیرند این دسته از تنوع بالاتری در ابعاد و سایز برخوردارند چرا که از آنها برای ایجاد لبه های ربع دایره و هلال نیز کاربرد دارند .

تیغ بانکی و عکس بانکی :

از جمله تیغ های پروفیل بلبرینگ دار هستند که برای ایجاد لولای چوبی در ساخت جعبه یا ایجاد فریم های پروفیل قاب عکس یا فریم های کلاسیک طراحی شد روی بدنه میز (میز اداری) استفاده می شوند و جلوه خاصی به کار می بخشند .

تیغ قاب تونیک :

تیغ قاب تونیک

تیغ قاب تونیک

آیا تاکنون به حاشیه ی قطعه داخلی درب های کابینت کلاسیک دقت کرده اید ؟ قطعه میانی درب در حاشیه خود دارای طرحی با شیب ملایم به سمت چهارچوب است که این شیب توسط تیغ قاب تونیک ایجاد میشود و ظاهر کار را بسیار زیبا و با ظرافت بالا نشان میدهد .

 

پیشنهاد خرید

مینی فرز 720وات رونیکس مدل Ronix 3130

۱,۴۹۸,۰۰۰ تومان۱,۴۹۸,۰۰۰ تومانخرید کنید

تیغ قرنیز :

تیغ قرنیز

تیغ قرنیز

دربناهای زیبایی که با دکور چوب مزین شده اند قرنیزهای چوبی ،حاشیه ی قاب های دیواری یا کمربندهای میانی دیوارها تاثیرگذارترین بخش طراحی به حساب می آیند و مشتریان خاص خود را دارند . تولید این قرنیزهای زیبا به وسیله تیغ پروفیل قرنیز آسان می گردد .

راهنمای خرید تیغ V شکل :

تیغ V شکل

تیغ V شکل

ازجمله کاربردی ترین تیغه ها در دستگاه CNC تیغ V شکل می باشد که بهترین انتخاب برای ایجاد طرح منبت داخل چوب با استفاده دستگاه CNC است که این تیغ با زاویه های نوک متفاوت 90 ، 60 ، 45 ، 30 موجود است . البته این تیغ جهت خم کردن دو قطعه و اتصال مورب آنها به هم نیز مورد استفاده قرار میگیرد . مثل ساخت جعبه های چند ضلعی که برای اینکار از تیغ پخ نیز میتوان استفاده کرد .

 

تیغ پخ لبه :

تیغ پخ لبه

تیغ پخ لبه

تیغ پخ لبه از نظر کارایی بسیار شبیه به تیغ V شکل عمل می کند با این تفاوت که به دلیل وجود بلبرینگ در این تیغ نمی توان در دستگاه CNC از آن بهره برد و همینطور که از نام آن پیداست برای پخ ( مورب ) کردن لبه کار استفاده می شود . که در لبه میز ، اتصال چهارچوب قاب عکس و … کاربرد دارد .

 

راهنمای خرید تیغ دستگیره دراور :

تیغ دستگیره دراور

تیغ دستگیره دراور

امروزه با توجه به متفاوت بودن سلیقه ها و افزایش درخواست برای ساخت کمد ، کابینت ، و دراورهای بدون دستگیره ، استفاده از تیغ دستگیره دراور بهترین راه برای خلق آثار ساده و درعین حال راحت و کاربردی است . شما می توانید به راحتی از طریق لینک زیر این تیغه ها را در ابعاد و اشکال مختلف از سایت سیحون چوب تهیه نمایید.

تیغ گل نقطه ای :

تیغ گل نقطه ای

تیغ گل نقطه ای

اگر شما به ستون های چوبی با طرح های منبت دقت کرده باشید در برخی ازاین ستون ها یا چهاچوب ها طرح هایی دایره شکل منظم و با اشکال متفاوت در قطعات مربعی شکل مشاهده می کنید که این اشکال با استفاده از تیغ گل نقطه ای و به سادگی تهیه میشوند که در زیر نمونه هایی از این نوع تیغ را مشاهده می نمایید .

راهنمای خرید تیغ رگال و جاکلید :

تیغ رگال و جاکلید

تیغ رگال و جاکلید

تیغ رگال همانطور که از نامش مشخص است جهت تراش محل نصب رگال مورد استفاده قرار می گیرد. اگر علاقه مند به ساخت کمدهای تمام چوب هستید می توانید از این تیغه جهت ساخت رگال کشو استفاده کنید .
تیغ جاکلید و تیغ رگال از نظر ظاهر کاملا شبه به هم هستند و تنها تفاوت این دو تیغ در سایز و نوع کاربردشان است . از سایز های کوچک تیغ رگال تحت عنوان تیغ جاکلید جهت ایجاد محل ورود کلید در دربهای چوبی استفاده می شود .

راهنمای خرید تیغ حکاکی یا منبت :

از جمله هنرهای زیبایی که برروی چوب ساده پیاده سازی می شود هنر منبت ،حکاکی و پیکر تراشی است از جمله کاربرد تیغ های حکاکی در دستگاه CNC برای انجام عمل حکاکی روی چوب است . این تیغ ها در اشکال مختلف از جمله نوک تیز ، مارپیچ و … تولید شده و در دسترس هستند که برای حک کردن لوگو روی چوب ، ساخت تندیس و ساخت مجسمه های چوبی کاربرد فراوان دارند .

تیغ جاشیشه :

تیغ جاشیشه

تیغ جاشیشه

تیغ جاشیشه یک تیغ کاربردی جهت ایجاد پله ای در محل قرارگیری شیشه درداخل چهارچوب درب و پنجره است . این تیغ با طرحی منحصر بفرد خود سرعت شمار را در ساخت درب پنجره بالا می برد .
حال که با انواع تیغه های اورفرز و CNC آشنا شدید میتوانید از طریق لینک زیر به راحتی تیغ های مورد نظر خود را با استفاده از جدول مشخصات انتخاب کنید .

4/5 - (9 رای)

دیدگاهتان را بنویسید