آموزشی

روش استفاده و برش با اره عمود بر یا jigsaw

روش استفاده و برش با اره عمود بر

از یک ابزار برای برش متریال های مختلف استفاده کنید (چوب ، ام دی اف ، تخته سه لا، کاشی و فلز). اره عمود بر را به عنوان استاد برش انواع منحنی میشناسیم . تنها چیزی که نیاز دارید تا این اره را به یک اره همه کاره تبدیل کنید تیغه مناسب است.

پیشنهاد خرید

اره عمودبر 710 وات بوش مدل BOSCH GST8000E

۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان۵,۸۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

برش طیف وسیعی از متریال ها :

راز برش متریال های مختلف تیغه مناسب است .

همیشه برای من سوال بود که چرا اره عمودبر را دوست دارم و جواب این سوال را وقتی میابم که در انجام پروژه ها به برش یک فلز یا یک کاشی نازک برخورد میکنم . اینجاست که بهترین ابزار و دوست داشتنی ترین ابزار اره عمودبر است.این اره مناسب ترین اره برای انجام کارهای تفننی است و یک تازه کار به راحتی میتواند با آن کار کند .

پیشنهاد خرید

اره عمودبر 701 وات دیوالت مدل DEWALT DW331K - N044920

۹,۹۰۰,۰۰۰ تومان۷,۶۵۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

نحوه کار با اره عمود بر:

برای برش با اره عمود بر بخش نگهدارنده یا تکیه گاه یا کفشک اره را به طور کامل برروی کار فیکس نگه دارید دستگاه را روشن کنید و از سطح مقطع کار وارد شوید . برای برش هایی که لازم است از وسط کار استارت بخورد قبل از برش با دریل یک سوراخ ایجاد کنید و تیغ اره را از آن عبور دهید .

ما باید در برش با اره عمودبر آینده نگر باشیم ! چرا؟

قطعا پس از برش شما برای لبه های کار به سنباده زدن نیاز دارید . بنابراین خط برش را کمی بیرون تر از خط شابلون در نظر بگیرید تا بعد از سنباده کاری با مشکل تغییر سایز مواجه نشوید . همیشه دستگاه را با سرعت مناسب و فشار اندکی رو به جلو حرکت دهید این کار باعث میشود تا تیغه بدون انحراف عمل برش را انجام دهد اما مراقب باشید که این کار مانع از حرکت موتور نشود. اگر عرض تیغه شما پهن است پس تیغه شما به اصطلاح صاف بر است و بهتر است از خطوط صاف برش را آغاز کنید و اگر عرض تیغه شما کم است و انعطاف بالایی دارد میتوانید به راحتی از بخش هلال کار نیز برش را آغاز کنید .بهترین کار این است که از درگیری تیغه با بخش های منحنی حتی الامکان با ایجاد برش های صاف و سپس تبدیل آن به منحنی جلوگیری کنید .

البته این پیشنهاد به معنای عدم کارایی این دستگاه در برش های منحنی نیست بلکه این دستگاه بهترین ابزار برای این نوع برش است بعلاوه برش های عرضی کوتاه و برش های داخلی و یا برش های مدور را به وسیله اره عمود بر به راحتی میتوان مدیریت کرد . همچنین از این اره برای برش لبه های داخلی کار هایی که با اره نفوذی برش خورده اند نیز مناسب است .

برای برش های بلند و مستقیم اصلا اره عمود بر را انتخاب نکنید . این برش ها در تخصص اره میزی یا اره گردبر است.

پیشنهاد خرید

عمود بر 600 دور صنعتی 600 وات آ.اِ.گ AEG STEP 1200 BX

۸,۴۰۰,۰۰۰ تومان۷,۸۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

برش انواع متریال با اره عمود بر :

 

برش چوب :

اره عمود بر برای برش چوب های 2.5 تا 3 سانت مناسب است. در برش چوب تیغ اره بسیار مهم است تیغ هایی با دندانه های بزرگتر و فاصله بین دندانه ای بیشتر مناسب برش چوب هستند البته توجه داشته باشید که هر چه تیغ درشت تر باشد مدت زمان برش بالاتر می رود .هرچه تیغ اره تیز تر باشد برش بهتری را به شما خواهد داد.در نظر داشته باشید که در هنگاه برش چوب نباید فشاری به تیغ اره وارد شود و وزن اره باید در قسمت جلویی کفشک باشد اره را زاویه دار در دست نگیرید با این کار برش شما لبه ای زاویه دار به خود می گیرد یعنی به جای لبه ای مربعی لبه ای اریب به خود می گیرد.

برش کاشی :

برای برش کاشی چند نکته را در نظر بگیرید بهتر است از روی کار عمل برش را انجام دهید، این کار را به آرامی و بدون فشار انجام دهید ،برای کاشی هایی با ضخامت 0.5 سانتی متر امتحان کنید ، برای برش روان تر از اسپری آب استفاده کنید .، از تیغه های بدون دندانه مخصوص کاربید استفاده کنید ، برای به حداقل رساندن شکستگی کاشی لازم است که کاشی را کاملا ثابت نگه دارید ، دستگاه را آهسته حرکت دهید و برش های کوتاه ایجاد کنید .

برش فلز:

ورق فلز را بدون خرد کردن با بستن قطعه کار بین دو عدد تخته سه لا انجام دهید . این ساندویچی کردن باعث میشود که برش تمیز تری داشته یاشید هرچند این برش ممکن است کمی زمان بر باشد

از تیغه های مخصوص برش فلزات استفاده کنید این تیغه ها دارای دندانه ریز و حدود 21 تا 24 دندانه در هر اینچ هستند

با استفاده از برخی تیغه های نصب شده روی اره عمود بر میتوان چوب های دارای میخ را نیز برش داد .

ویژگی هایی مثل قدرت بالای اره ، سرعت متغییر دو ویژگی مهم دستگاه در برش فلزات هستند . برخی از اره ها دارای دمنده هستند کهه به تمیز کردن براده ها در حین برش کمک کرده و برش تمیز تری را به ما میدهند .

برش فلزات از جمله لوله ها و فلزات با ترکیب فولاد تیغه ها را به سرعت کند می کند بنابراین تعداد زیادی تیغه در دسترس داشته باشید .

به طور کلی یکی از ویژگی های بارز اره عمود بر این است که شما میتوانید با تطبیق تیغ اره و متریال مورد نظر برای برش به راحتی عمل برش را انجام دهید و همین مورد دلیل محکمی برای همه کاره بودن و کاربردی بودن این اره است .

نکات ایمنی در استفاده از اره عمود بر :

در هنگاه انجام عمل برش ، استفاده از ابزار مناسب جهت تمیزی کار و محافظت از شما ضروری است که در زیر به آن اشاره میکنیم.

  • گیره نگهدارنده برای فیکس کردن یا ثابت نگه داشتن قطعه کار در حین برش
  • سیم سیار یا سه راهه محافظ دار برای زمان هایی فاصله دسترسی به برق زیاد است و امکان اتصالی وجود دارد
  • محافظ شنوایی یا گوشی صداگیر برای عدم بروز آسیب شنوایی در زمان استفاده از دستگاه در برابر آلودگی صوتی ایجاد شده.
  • تیغ اره اضافی بر اساس متریالی که قصد برش زدنش را دارید .
  • عینک ایمنی برای محافظت از چشم ها در برابر زائده رای برش
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید