راهنمای خرید

آشنایی با انواع گیره های نجاری و کاربرد آنها

انواع گیره های نجاری

پیچ دستی نجاری یا گیره نجاری یا فشار دستی در واقع گیره ای است برای کنار هم نگه داشتن قطعات چوب ، تا عملیاتی را به راحتی بر روی آنها انجام دهیم. انواع گیره های نجاری را در ادامه بشناسید.

استفاده از گیره های نگهدارنده در نجاری باعث افزایش دقت و راحتی انجام هر عملیاتی می شود . البته از برخی گیره ها برای بهم چسباندن قطعات چوب نیز استفاده می شود و این گیره ها فشار بسیار بالایی را به قطعات چوب به هم چسبیده از طریق چسب وارد می کند.

فروشگاه سیحون چوب به عنوان ارائه دهنده انواع ابزار آلات و ماشین آلات تخصصی نجاری و کار با چوب طیف کاملی از انواع گیره های نگهدارنده نجاری از برند پیهر اسپانیا و مدریت را به شما ارائه می دهد که شما به راحتی می توانید در این دسته محصول ابزارآلاتی مطابق نیاز خود را فراهم کنید.

 

انواع گیره نجاری

 

گیره C یا کلمپ

این گییره دارای ساختار یکپارچه ای شبیه به حرف Cاست و به همین دلیل به این نام معروف شده . از ویژگی های مهم این گیره قدرت بسیار بالای آن در کنار هم نگه داشتن قطعات است.این گیره دارای پیچی است که عمود بر قطعه فشار وارد می کند . به دلیل جدا نبودن فک بالا و پایین این گیره برای حفظ قطعات در کنار هم باید پیچ را بچرخانید که این کار قطعا زمانبر است .

 

گیره لوله ای یا تنگ لوله ای

تنگ لوله ای یا گیره لوله ای در کارگاه های مختلف از جمله لوله کشی و کابینت سازی مورد استفاده قرار می گیرد و این گیره یکی از قوی ترین گیره هاست .

این گیره از دو فک بالا و پایین که به وسیله ی یک لوله به هم متصل شده اند ساخته شده است که این فک ها به صورت کشویی برروی میله حرکت کرده و در محل مورد نظر قرار گرفته و فیکس می شوند .

در برخی برند ها مثل پیهر اسپانیا از میله تخت برای اتصال دو فک استفاده می شود که این مدل مدلی کاربردی در اتصال قطعات چوب بزرگ است .

 

گیره موازی

 

گیره موازی از این رو به این نام شهرت یافته که فک بالا و پایین آن به گونه ای طراحی شده که فشار یکسانی را به بخش های درگیر با قطعه وارد می کند.و دو قطعه با فشار یکنواخت در اتصال نر به نر به یکدیگر متصل می شوند.

این گیره در پرس صفحات چوب یا پرس ورق چوب در حالت نر به نر کاربرد دارد.

 

پیچ دستی یا فشار دستی نجاری

این پیچ ها یکی از قدیمی ترین انواع گیره های چوب هستند . پیچ دستی ها دارای یک میله محور به همراه دو فک هستند که یکی از فک ها ثابت و دیگری متحرک است . کارگیر این ابزار با توجه به سایز دهنه و ارتفاع محور متفاوت است و در اندازه های مختلفی ارائه می شود که این اندازه ها وسیله ای برای نام گذاری این ابزارند مثلا پیچ دستی 60 یعنی پیچ دستی با محور 60 سانتی متر .این ابزار دچار لغزش روی کار نشده و ابزار مناسبی برای کارگاه های خانگی است

نحوه کارکرد پیچ دستی به این شکل است که فک ثابت در یک طرف چوب قرار می گیرد و فک متحرک به وسیله ی اهرمی جابجا شده تا با طرف دیگر چوب رسیده و فیکس شود .

 

گیره اهرمی

گیره اهرمی شباهت زیادی به پیچ دستی دارد با این تفاوت که به چای دسته پیچ گردان از یک دسته اهرمی در آن استفاده شده است

شما کافیست فک متحرک را به قطعه نزدیک کرده و گیره اهرمی را فشار دهید . قطعه ای شبیه به چرخ دنده در زیر اهرم تعبیه شده که وظیفه آن تنظیم فشار است .

 

 گیره رو میزی نجاری

این گیره انواع مختلفی دارد و وظیفه آن نگهداری قطعه برای انجام عملیات های مختلف است . این گیره بر روی هر سطحی از جمله میز قرار می گیرد و با چرخاندن دسته فاصله دو فک آن تغییر می کند.

 

گیره تسمه ای نجاری

از گیره تسمه ای برای فیکس کردن چهار گوشه قطعات استفاده می شود و این گیره به تنگ تسمه ای یا تنگ کلافی نیز  معروف است . برای مونتاژ و چسباندن قطعاتی مثل صندلی یا چهارچوب قاب از این مدل گیره استفاده می شود . این گیره انواع طنابی فلزی و پارچه ای دارد که بسته به نیاز خود و نوع متریال مورد استفاده می توانید از هر کدام استفاده کنید .

 

گیره اتوماتیک دستی

گیره اتوماتیک دستی برای کارهای نجاری بسیار ایده آل است . بیشتر نجاران حرفه ای از این گیره برای اتصال قطعات استفاده می کنند کارکرد این گیره همچون پیچ دستی است اما تفاوت در نوع گیره است که به جای استفاده از گیره پیچ گردان از دستگیره اتومات استفاده شده است .

این گیره عموما از فولاد سخت ساخته شده و برای کار روی پروژه ای پیچیده مناسب است .

 

گیره انبری یا انبر ماهی

این گیره از نظر اندازه بسیار کوچکتر از گیره های دیگر است و به دلیل شکل ظاهری اش به انبر ماهی معروف است این گیره از قدرت کمتری بر خوردار است اما به صورت تخصصصی برای کار در پروژه هایی که نیاز به فیکس کردن قطعات رو کار  رد حین انجام پروژه را دارند مناسب است.

 

نرگیر

نرگیر ها از جمله تجهیزاتی هستند که بر روی پیچ دستی ها نصب می شوند  و در دو مدل تک و دوبل موجودند از نرگیر برای اتصال موقت چوب به قسمت نر کار استفاده می شود.

 

ورق گیر

ام دی اف ها رو کش های حساسی دارند و حمل و نقل آنها از این جهت کار دشواری است ورق گیر ها این کار را برای ما آسان می کنند.از این گیره ها برای جابجایی ورق های ام دی اف استفاده می شوند و به ما کمک می کنند که ورقه های بزرگ ام دی اف را بدون آسیب احتمالی به روکش آن جابجا کنیم

ورق گیر دارای دو فک متحرک لاستیکی است که به وسیله ی یک دسته بهم متصل شده اند و فشار ناشی از بلند از ورق ام دی اف این دو صغحه را بهم نزدیک کرده و منجربه فیکس شدن ورق گیر برروی ام دی اف شده و امکان جابجایی را فراهم می آورد .

بغل گیر

بغل گیر نیز همچون ورق گیر برای جلوگیری از آسیب دیدن ام دی اف استفاده می شود این گیره از جنس فولاد سخت بوده و دو فک آن با پوششی لاستیکی پوشیده شده اند

 

گیره گونیا

گیره گونیا در فریم بندی ها مورد استفاده قرار می گیرند و همانطور که میدانید گیره های گونیا به دلیل قائمه بودن زاویه به این نام معروف شده و در صنعت نجاری از اهمیت بالایی بر خوردار است . این گیره با استفاده از یک گیره پیچی تی شکل قشار را دقیقا به گوشه کار وارد می کند و دو قطعه را در کنار هم قرار می دهد .پس گیره گونیا برای اتصال چوب و پروفیل های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید