راهنمای خرید

آشنایی با دستگاه سنگ رومیزی و کاربردهای آن

سنگ رومیزی از جمله ابزار آلاتی است که می توانید برای کارگاه خود تهیه کنید . این ابزار یکی از ملزومات کارگاه های خراطی است که به وسیله ی آن میتوان به راحتی مغار های مختلف را تیز کرد ، همچنین در قصابی ها و کشتارگاه ها وجود یک سنگ رومیزی برای تیز کردن چاقو ، قیچی و … از ملزومات است .به طور کلی میتوان کاربرد سنگ رومیزی را صیقل دادن دقیق انواع متریال ها و اشیای مختلف دانست. آشنایی با دستگاه سنگ رومیزی و کاربردهای آن را بشناسید.

سنگ رومیزی چیست؟

سنگ رو میزی ابزاری است که برای صیقل دادن ، تمیز کردن و پرداخت انواع اشیا و ابزار مختلف مورد استفاده قرار می گیرد این ابزار عبارتند از مغار ، مته، چاقو، قیچی ، تبر ، تیغه ابزار و … از مهمترین ویژگی های سنگ میتوان به سختی سنگ ، سرعت گردش سنگ، جنس صفحه سنگ اشاره کرد که تفاوت در این پارامتر ها این ابزار را برای استفاده در تیز کردن اشیا مختلف مناسب می سازد .

 

رایج ترین سایز سنگ در سنگ های رو میزی قطر سنگی معادل 150، 200 و 250 است .

قلب یک سنگ رومیزی در واقع همان موتوری است که سنگهای دو طرف را به حرکت در می آورد .سرعت گردش موتور نقش مهمی در عملکرد سنگ دارد البته معمولا سرعت گردش چرخ ها به وسیله ی کلید یا دیمر قابل تنظیم است تا با استفاده از آن و با توجه به جنس قطعه مورد پردازش سرعت را به دلخواه تنظیم کنید.نکته دیگری که بسیار قابل توجه است این است که حداکثر سرعت چرخش هر سنگ برروی آن درج شده بنابراین شما در هنگاه خرید یک سنگ برای دستگاهتان  باید دقت کنید که حداکثر سرعت دستگاه شما از حداکثر سرعت مناسب برای سنگ بیشتر نباشد .

در صورتیکه این موضوع مهم را نادیده بگیرید امکان آسیب رسیدن به کاربر بر اثر تکه تکه شدن و شکستن سنگ وجود دارد .

در نظر داشته باشید که استفاده مداوم از صفحه سنگ باعث گرم شدن آن می شود به همین منظور برخی از مدل های سنگ رومیزی مجهز به مخزن آب هستند . این مخزن در قسمت پایین دستگاه تعبیه می شود و سنگ در حین چرخش با عبور از مخزن آب خنک می شود و این مخزن همیشه سنگ را خیس نگاه می دارد که این کار به گرم نشدن سنگ و دوام بیشتر سنگ کمک می کند.

سنگ های رو میزی دارای مدل های متفاوتی هستند . در واقع دو طرف این دستگاه مجهز به ابزاری است که یک طرف همیشه صفحه سنگ و طرف دیگر ممکن است دارای ابزار متفاوتی مثل صفحه سیمی ، پولیش، سنباده نواری و … باشد که البته همین بخش نیز برای پرداخت مورد استفاده قرار می گیرد اما نوع پرداختی متفاوت از صفحه سنگ را به ما میدهد .

معمولا دستگاه هایی که دو طرفشان سنگ دارد را سنگ رومیزی دوطرفه می نامند . برروی این دستگاه ها دو سنگ با دو مش متفاوت نصب می شود.

مش چیست ؟ مش در واقع میزان زبری و نرمی یک سنگ را مشخص می کند هرچه مش بالاتر باشد میزان باربرداری کمتر و ظرافت و صیقل دهی به کار بیشتر می شود .سنگ هایی برا مش پایین تر دارای بافت دانه دانه درشت تری هستند و هرچه این دانه ها ریز تر باشد مش سنگ بالاتر است.

پیشنهاد خرید

سنگ رومیزی 200 وات شپخ مدل TIGER 7000S HOMEKIT - 5903206903

۱۸,۹۰۰,۰۰۰ تومان۱۵,۶۸۷,۰۰۰ تومانخرید کنید

امکانات سنگ رومیزی:

بسته به مدل سنگ رومیزی و شرکت سازنده آن امکانات مختلفی در سنگ ها تعبیه شده است که بر خی از آنها عبارتند از :

  • محافظ جهت محافظت از کاربر در برابر براده ها
  • چراغ کار
  • ذره بین که معمولا برروی محافظ تعبیه می شود.
  • پایه لاستیکی جهت کاهش لرزش و بالارفتن ثبات دستگاه و وجود محل هایی برای پیچ کردن دستگاه به میز
  • گیره نگهدارنده قطعه برای ثابت بودن قطعه هنگام سنگ زنی
  • امکان تنظیم سرعت
  • گونیای زاویه زنی که البته این مورد را می توانید به صورت جدا نیز تهیه کنید .
  • فرز مینیاتوری متصل به دستگاه

پیشنهاد خرید

سنگ رومیزی دوکاره فمی مدل FE425

۲۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان۲۹,۵۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

معرفی برند های سنگ رومیزی

در حال حاضر سنگ های رومیزی با برند های متفاوتی در بازار جهانی تولید و عرضه می شوند اما تمامی این برند ها د رایران موجود نبوده و تنها تعداد محدودی از آن به بازار ایران را یافته است .

یکی از برند ها با سابقه درخشان در عرصه جهان برند شپخ آلمان است که علیرغم سابقه درخشان خود تنها چند سالی است که به بازار جهانی راه یافته . شپخ در سالهای اخیر سهم قابل ملاحظه ای از بازار ایران را به خود اختصاص داده است . کیفیت مطلوب به همراه قیمت مناسب و خدمات قوی دلیل انتخاب این ابزار توسط کاربران است .

برند بوش نیز از جمله برند هایی است که نام آن برای تمامی فعالان در زمینه ابزار آشناست و کیفیت این برند اثبات شده است اما سنگ رومیزی بوش مانند سایر ابزار آلات این برند از قیمت بالاتری نسبت به دیگر برند های موجود در بازار ایران برخوردار است بنابراین اگر قصد ندارید هزینه بالایی را برای خرید سنگ رومیزی بپردازید گزینه های متنوع دیگری را در بازار جست و جو کنید .

برند هایی نظیر رونیکس ، محک و توسن نیز در سال های اخیر با استقبال خوبی در بازار ابزار مواجهه شده اند .از دلایل پرفروش بودن محصولات این برند ها قیمت مقرون به صرفه آن است.

پیشنهاد خرید

سنگ رومیزی فمی مدل FE 405

۸,۸۰۰,۰۰۰ تومان۸,۸۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

بهترین مارک سنگ رومیزی

برند های ماکیتا و دیوالت نیز به ندرت در بازار یافت می شود اما این ابزار خدمات پس از فروش نداشته و اصالت آنها توسط هیچ مرجع رسمی تایید نمی شود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید