تیغ, راهنمای خرید

مهمترین تیغه های اورفرز برای شروع کار نجاری

اورفرز برای شروع کار نجاری

در این مقاله پاسخ اورفرز برای شروع کار نجاری را خواهید یافت.

در زمان شروع به کار نجاری چه نوع تیغه اورفرزی خریداری کنیم؟ابعاد مناسب این تیغه ها چیست ؟کاربرد هر یک از تیغ اورفرز کدام است؟

دنیای تیغه های اورفرز نجاری دنیایی بسیار متنوع است و همین تنوع ممکن است برای کسانی که کار نجاری را به تازگی آغاز کرده اند کمی گیج کننده باشد . در اینجا تلاش کرده ایم حداقل نیاز یک کاربر را در تهیه تیغ اورفرز نام برده و شما را در تهیه آن یادی کنیم.

ویژگی های اصلی یک تیغ اورفرز

پیشنهاد خرید

مته سه نیش دامار مدل DM28009557LB

۳۰۷,۰۰۰ تومان۳۰۷,۰۰۰ تومانخرید کنید

به طور کلی یک تیغ اور فرز دارای 3 ویژگی اصلی است:

  1. شفت : شفت یا پایه تیغ اورفرز قسمتی است که در درون دستگاه اور فرز قرار میگیرد این قسمت دارای قطر مشخصی است که در تیغه ها متفاوت است سایز شفت در دستگاه های اور فرز عموما 6، 8 و 12 است

برخی از اور فرز های دو دسته از هر سه سایز پشتیبانی می کنند اما اورفرز های مچی یا مشتی معمولا از سایز شفت 6 و 8 استفاده میکنند .

خبر خوب و قابل توجه این است که شما میتوانید با استفاده از تبدیل شفت سایز شفت تیغ خود را بزرگتر کنید . مثلا تیغی با شفت 8 را با استفاده از تبدیل 8 به 12 به شفت 12 تبدیل کنید و یا شفت 4 را با تبدیل 4 به 6  به شفت 6 تبدیل کنید .

در نظر داشته باشید که کوچک کردن سایز شفت با استفاده از تبدیل امکان پذیر نسیت

البته برخی از افراد شفت تیغ خود را با استفاده از تراشکاری کردن به سایز دلخواه تبدیل می کنند اما سیحون چوب هرگز این پیشنهاد را برای شما توصیه نمی کند چرا که بهد از این کار باید قید تیغ خود را بزنید یا اینکه از تیغ توقع برش تمیز و با دقت نداشته باشید. دستگاه های اورفرز با دور بالا کار میکنند به همین خاطر است که این دستگاه در صورت استفاده از تیغه مناسب کاری تمیز و با ظرافت به شما تحویل می دهد و بسیار محبوب است  و همین سرعت بالا باعث میشود که شفت تراشکاری شده در دستگاه به اصطلاح لق بزند و کار تمیزی را ب شما تحویل ندهد .

 

قطر تیغ :قطر تیغ اورفرز تعیین کننده ی سایز بزرگترین سطح مقطع تیغ است . هرچه قطر بزرگتر باشد بهتر است که شفت قدرتمند تر و بزرگتری را انتخاب کنید تا مقاومت تیغه بالاتر رود .در تیغه هایی که توسط شرکت های معتبر نظیر دامار ، سی ام تی ، فرود یا آردن تهیه میشوند، این موضوع بررسی و رعایت شده است اما در برخی تیغ ها که فاقد برند معتبری هستند ممکن است علاوه بر کیفیت نامطلوب تیغ به دلیل عدم رعایت همین اصل شما به عنوان کاربر در هنگام کار کردن با تیغ و شکستگی تیغ آسیب ببینید یا قطعه کار دچار شکستگی و لب پری شود .

 

پیشنهاد خرید

تیغ انگشتی CNC کد DM072544

۱,۳۵۰,۰۰۰ تومان۱,۳۵۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

کارگیر یا ارتفاع قابل پشتیبانی:

تیغ های اورفرز معمولا دارای دو الماسه یا تیغه هستند که بر اثر گردش این دو الماسه عمل برشکاری انجام می شود البته در برخی از تیغ های اورفرز برند فرود و دامار این الماسه ها گاهی سه یا 4 تیغ هستند.حال با دانستن این اطلاعات به راحتی میتوانید مفهوم کارگیر را درک کنید . کارگیر هر تیغه در واقع حداکثر ارتفاع بخش برنده تیغ اورفرز را مشخص میکند .

ساختار تیغه های اورفرز

ساختار تیغه های اورفرز

پیشنهاد خرید

تیغ پروفیل لبه دامار مدل DM716354C

۱,۷۵۰,۰۰۰ تومان۱,۷۵۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

این مشخصات در کجا نوشته شده است ؟

 

تمامی مشخصات گفته شده معمولا برروی جعبه و بسته بندی تیغ و همچنین برروی شفت نوشته و حک شده است .

کد فنی تیغ اورفرز چیست ؟

هر تیغه ای که تهیه میکنید علاوه بر این مشخصاتی که ذکر شد یک کد منحصر به فرد دارد که این تیغ را از نمونه های دیگر مجزا میکند و عموما با عدد  یا ترکیبی از عدد و حروف نمایش داده می شود .من به شما پیشنهاد میکنم این کد را به همراه مشخصات تیغ در جایی یادداشت کنید یا در هنگام خرید از آن عکسی تهیه کنید و یا اطلاعات فاکتور را نزد خود نگاه دارید . چرا که تیغ ها ی اورفرز ابزاری مصرفی هستند و اگر در میانه کار اتفاقی برای تیغ شما افتاد به راحتی با داشتن این اطلاعات بتوانید تیغ مورد نیاز خود را تهیه کنید یا نمونه مشابه آن را در دیگر برند ها بیابید.

پیشنهاد خرید

تیغ انگشتی CNC کد DM074454

۱,۹۵۰,۰۰۰ تومان۱,۹۵۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

راهنمای انتخاب شفت تیغ اورفرز :

قبل از معرفی تیغ ها در نظر داشته باشید که سایز شفت همیشه بر اساس دستگاه اورفرز شما انتخاب می شود که این سایز برروی لیبل دستگاه درج شده است . اگر سایز شفت های قابل پشتیبانی دستگاه خود را به هر دلیل نمیدانید مدل دستگاه را به فروشنده اعلام کنید تا شما را راهنمایی کنند.

 

پیشنهاد خرید

شیار زن افقی دوراهه با بلبرينگ کد DM703153H

۶۵۰,۰۰۰ تومان۶۵۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

راهنمای انتخاب کارگیر تیغ اورفرز :

در تمامی مدل ها ارتفاع کارگیر به ارتفاع کلی قطعه کار و میزان عمق برش مورد نیاز شما بستگی دارد .

پیشنهاد خرید

توپی چندکاره سی ام تی مدل CMT 692.100.35

۶,۹۰۷,۰۰۰ تومان۶,۹۰۷,۰۰۰ تومانخرید کنید

تیغه شیارزن مستقیم (router bit straight)

همینطور که از نام این تیغه مشخص است وظیفه اصلی آن ایجاد شیار در چوب است .

این تیغ معمولا در قطر 8 و 10 بسیار کاربردی است . این تیغ سه مدل کلی دارد ساده ، مارپیچ و کف بردار

تیغ شیار ساده دارای دو تیغ است و از سطح مقطع چوب وارد شده و عمل برش را انجام میدهد

شیارزن ساده

شیارزن ساده

تیغ شیار زد کف بردار دارای دو یا سه تیغ در قسمت بالای تیغه است و خاصیت نفوذ از وسط چوب را دارد. این تیغ قیمت بالاتری نسبت به مدل ساده آن دارد

تیغ کف بردار لب گرد بلبرینگ دار اگر به ساخت ظروف علاقمند هستید این تیغ برای شما بسیار کاربردی و لازم است .این تیغ در دسته تیغ های شیار زن قرار میگیرد اما معمولا دارای قطر بالای 35 است

شیارزن کف بردار

شیارزن کف بردار

تیغ شیار زن مارپیچ شبیه به تیغ کفبردار عمل میکند اما برشی تمیز تر به شما خواهد داد و معمولا به دلیل الماسه بودن قیمت بالاتری نسبت به دو نوع دیگر دارد .

شیارزن مارپیچ

شیارزن مارپیچ

 

 

پیشنهاد خرید

فرز حکاکی تعویضی سی ام تی مدل CMT 663.101.11 قطر 52 میلی‌متر

۸,۳۲۵,۰۰۰ تومان۸,۳۲۵,۰۰۰ تومانخرید کنید

تیغ پرداخت یا تمیز کن (router bit flush trimmer)

تیغ پرداخت یا تمیز کاری برای تمیز کردن حاشیه برش مورد استفاده قرار میگیرد و دارای دو نوع است  بلبرینگ پایین و بلبرینگ وسط.

مدل بلبرینگ پایین بیشتر مورد استفاده نجاران قرار می گیرد اما اگر قطعه شما دارای شابلون بر روی کار است یا اینکه میخواهید این تیغ را برروی دستگاه سی ان سی نصب کنید مدل بلبرینگ وسط مناب ترین انتخاب است .

تیغ پرداخت ساده

تیغ پرداخت ساده

پیشنهاد خرید

تیغ دستگیر دراور سی ام تی مدل CMT 955.601.11 قطر 47.6 میلی‌متر

۳,۵۲۰,۰۰۰ تومان۳,۵۲۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

تیغ زاویه زن یا پخ لبه (router bit chamfer)

این تیغ برای پخ کردن لبه کار یا اتصالات پخ مورد استفاده قرار میگیرد که دارای زاویه های متفاوتی است . زاویه 45 درجه این نوع تیغ پرکاربرد ترین آن است .این تیغ در قطر ها و شفت های متفاوت وجود دارد .

تیغ پخ لبه

تیغ پخ لبه

پیشنهاد خرید

تیغ بانکی سی ام تی مدل CMT 738.254.11 قطر 25.4 میلی‌متر

۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان۱,۵۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

تیغ بانکی ( round over bit  یا router bit curved edge)

این مدل تیغ عملکردی شبیه به تیغ پخ دارد یعنی برای برش و شکل دهی به لبه کار استفاده می شود با این تفاوت که برشی لب گرد ایجاد می کند و برای کرو کردن لبه ابزار بسیار پرکاربرد و مناسبی است .

نام عرفی این تیغه تیغ بانکی است .

تیغ های دارای بلبرینگ مخصوص اورفرز هستند و بلبرینگ این تیغ ها به تنهایی به فروش میرسد بنابراین اگر تیغه ای دارید که بلبرینگ آن شکسته یا به ر دلیل خراب شده نگران نباشید.

تنها با اطلاع از کد یا سایز بلبرینگ یا تیغ میتوانید به راحتی بلبریگ تیغ اورفرز را تهیه کنید.

تیغ بانکی

تیغ بانکی

تمامی تیغ های مورد نیاز خود را میتوانید از طریق فروشگاه سیحون چوب تهیه نمایید .

 

اگر بودجه شما اجازه خرید تیغ های بیشتری را به شما میدهد پیشنهاد های دیگری نیز برای شما داریم .

از جمله :

 

تیغ عکس بانکی که در ساخت قاب عکس بسیار کاربردی است

تیغ عکس بانکی

تیغ عکس بانکی

تیغ دم چلچله که از جمله اتصالات افقی جذاب در ترک های ایجاد شده در چوب در نجاری است و علاوه بر پرکاربرد و پر طرفدار بودن  از جمله اتصال های محکم به شمار می رود

تیغ دوراهه که یک تیغ پرکاربرد برای ایجاد شیار های افقی و اتصالات دوراهه است

مته جا شیشه این تیغ برای درست کردن جای شیشه مورد استفاده قرار میگیرد.در قاب سازی و ساخت پنجره بسیار کاربردی است .

در برخی از برند ها همچون برند دامار کیت هایی تهیه شده که تمامی این تیغ ها را در این کیت میتوان یافت . مزیت استفاده از این کیت ها صرف هزینه کمتر در اعضای خرید تعداد تیغ های بیشتر است و اما این تیغ ها همگی در قطر ها و اندازه های پر استفاده در این کیت ها وجود دارد که تصویر یک نمونه از آن را در زیر مشاهده میکنید .

درصورتیکه برای تهیه تیغ اورفرز به اطلاعات بیشتری نیاز دارید کارشناسان سیحون چوب همه روزه از طریق شماره تماس 09374060877   پاسخگوی پرسش های شما هستند .

تمامی تیغ های مورد نیاز خود را میتوانید از طریق فروشگاه سیحون چوب تهیه نمایید .

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید