آموزشی

آموزش ساخت کمد آویز با اتصال دم چلچله و درب قاب تونیک

آموزش ساخت کمد آویز

در این مقاله قصد داریم که یک کمد آویز به شما آموزش دهیم کمدی که با اتصال زیبای دم چلچله ساخته شده است . آموزش ساخت کمد آویز را در ادامه بخوانید و یاد بگیرید.

توجه کنید که چگونه دم چلچله ها را درست کردیم تا نه تنها نمایان شوند و زیبایی و جلوه ای به کار ببخشند ، بلکه کمد از استحکام و اتصال خوبی بهره مند شود. دم ها محکم بین پین ها قرار گرفته اند. در نظر داشته باشید که چون این کمد آویزان است اگر جهت گیری معکوس شود، طرفین می توانند به مرور زمان از بالا خارج شوند.

تعداد کمی از کمدهای سبک قدیمی دارای دم رو به بالا هستند که استحکام خوبی به قطعه نمی دهد:

با این حال، در بیشتر موارد این یک قانون نیست زیرا آن کمدها معمولاً کوچک هستند و مانند کمد ما از بالا آویزان نمی شوند. اندازه بزرگتر کمد ما، و این واقعیت که فشار بیشتری بر روی مفصل دم کبوتر وارد می شود، ساخت دم های ضروری در طرفین، و پین ها در بالا اهمیت این موضوع را در کار ما بیشتر می کنند.

در ادامه دو نوع اتصال چوبی دیگر در داخل قطعه درست کردیم: اتصالات افقی (برای قفسه ها) و یک شیار رگال (برای فیکس کردن قطعه پشتی). در اینجا اتصالات را مشاهده می کنید:

اتصالات دم کبوتر را چسباندم، و پس از خشک شدن کیس، از یک دستگاه سنباده یا رنده دستی و کاغذ سنباده برای صاف کردن کناره های قطعه ، داخل قطعه و قفسه ها استفاده کردم:

فقط مطمئن شوید که زمان را برای صاف کردن یا سمباده زدن بالا و پایین قطعه تلف نکنید (به غیر از صاف کردن سنجاق های دم چلچله). بالا و پایین قطعه با تخته های بالا و پایین کمد پوشانده می شود. سپس قفسه های طراحی شده با دست را در اتصال افقی قرار دادید

قبل از کشیدن قفسه ها می توان کمی چسب داخل اتصالات افقی اعمال کرد، اما مقدار زیادی چسب لازم نیست زیرا قاب های جلو و پشت قفسه ها را در جای خود نگه می دارد. از نظر فنی می‌توانید قفسه‌ها را بعد از چسباندن قاب و قاب‌های جلویی اضافه کنید، اما من متوجه شدم که قفسه‌ها به مربع شدن قاب در حین چسباندن کمک می کنند، استحکام بیشتری می‌دهند.

 

  1. پیشنهاد خرید

    میخکوب U زن بادی مدل 14/50 دامار

    ۲,۰۸۰,۰۰۰ تومان۲,۰۸۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

    قاب جلو را نصب کنید

مرحله بعدی این است که تخته های قاب جلوی کار را روی قاب بچسبانید. اگر بخواهید می توانید قطعات فریم جلوی کار را با میخ تقویت کنید، (البته چسب چوب بسیار قوی و کارا است )

باید مطمئن شوید که از گیره های چوبی کافی برای اعمال فشار یکنواخت استفاده می کنید. اگر از چسب بیش از حد استفاده کنید، با مشکل فشرده شدن مواجه خواهید شد.  مخصوصاً با چسب PVAو مشابه آن  زیرا اگر به اندازه کافی خوب سمباده نزنید، می تواند بعداً در پایان خود را نشان دهد. بهتر است در وهله اول فشار را به حداقل برسانید. به نظر می رسد که اگر قبل از زدن چسب سطح ، یک نقطه را به اندازه کافی خوب سنباده نزنید، مشکل ساز نیست.

بعد از چسباندن تخته های فریم جلوی کار، تمام قطعات مونتاژ شده (شامل قطعه پایین و قسمت بالایی که در مرحله بعد نشان داده خواهد شد) را با دست پرداخت ، تراش و سنباده بزنید.

  1. پایین ، بالا و پشت کار را متصل کنید

بعد از خشک شدن چسب روی تخته های قاب جلوی کمد، قطعه زیرین را روی قطعه بچسبانید. در واقع، به همین راحتی می توانید قسمت پایینی را قبل از تخته های قاب جلوی کار بچسبانید. در عکس بالا می بینید که من از چسب مخفی مایع استفاده کردم. بیشتر به این دلیل که به میز کار من نزدیکتر بود. فقط مراقب باشید که تاریخ انقضا را روی چسب مایع خود بررسی کنید، زیرا وقتی چسبی منقضی می شود و آنطور که باید ماندگار نمی شود. قسمت پایینی رو محکم کردم ولی با میخ تقویتش نکردم چون فشاری روی این قسمت نیست. فقط باید آنجا بماند!

بعد از چسباندن قسمت زیرین بر روی آن یک لایه روغن میزنیم .نیازی به یک روکش محافظ فوق العاده نداریم، زیرا این کمد روی دیوار آویزان می شود و در معرض تمام ریخت و پاش ها و آسیب های یک میز یا صندلی قرار نمی گیرد. من همچنین روی قطعه slide-in back اعمال کردم و اجازه دادم همه قطعات خشک شوند. روغن یک روکش آسان و سریع است، اما اگر واقعا عجله دارید، یک روکش موم زدایی شده (و به درستی رقیق شده) را امتحان کنید. شما می توانید تمام این کار را در چند ساعت انجام دهید.

پس از خشک شدن تمام قسمت ها (در طی چند روز)، پشت کار را داخل شیار رگال قرار می دهیم.

باید مطمئن شوید که عرض قطعه کشویی حدود 1/4 اینچ باریکتر از فاصله بین دیواره های شیار است. این به من 1/8 اینچ شکاف در هر یک از طرفین می دهد، زیرا شیارهای من تا عمق 1/4 اینچ برش زده شده اند. وقتی سطح رطوبت تغییر می‌کند، چوب منبسط و منقبض می‌شود، بنابراین نمی‌خواهیم پشت آن خیلی پهن شود، یا ممکن است پشت یا چهارچوب بشکند.

من سوراخ های پایلوت را در قسمت بالایی سوراخ کردم، سپس چسب را روی قسمت بالای قطعه پخش کردم و تخته بالایی را در جای خود فیکس کردم. توجه داشته باشید که چگونه تخته بالایی دارای یک بریدگی است تا فضایی برای قسمت بیرون زده پشتی ایجاد کند

مطمئن شوید که قسمت بالایی به درستی تراز شده است و سپس از میخ های بدون سر برای بستن قطعه بالایی استفاده کنید. هدفم این است که میخ ها از وسط اضلاع عمودی و تخته های قاب جلوی کار وارد قطعه شوند. اطمینان حاصل کنید که لبه بلند میخ مستطیلی را با راه چوب تراز می کنید. اگر این کار را به سمت عقب انجام دهید، احتمال بیشتری وجود دارد که میخ چوب شما را بشکافد و بشکند.

چرا در قسمت بالایی از میخ استفاده کردم اما در قسمت پایینی نه؟ متوجه خواهید شد که وقتی سوراخ دستگیره را روی یک دستگیره تکان دهنده آویزان می کنید، تمام وزن به قطعه بالایی فشار می آورد. بنابراین میخ‌ها با چسب کار را قوی می‌کنند تا قطعه بالایی از جای خود خارج نشود. همچنین می‌توانید چند میخ کوچک را در قسمت پشتی بکوبید تا استحکام بیشتری به آن اضافه کنید.

  1. درب کمد را به صورت قاب تونیک با استفاده از اتصال قاب تونیک و فاق و زبانه میسازیم

تصویر بالا نشان می دهد که چگونه یک قاب و درب در کنار هم قرار می گیرند. ریل ها (فاق) در بخش عمودی کار ایجاد می شوند و زبانه ها در بخش های افقی. ریل‌ها و پایه‌ها با اتصالات فاق و زبانه به هم متصل می‌شوند. هم پایه ها و هم ریل ها دارای شیارهایی هستند که برای نشستن قاب در آنها بریده شده است. پس از ایجادکردن شیارها حاشیه قاب ها بریده می شوند. و مثل تصویر درون هم قرار می گیرند .

اکثر کمدها فقط یک صفحه دارند، بنابراین اجازه ندهید این دو صفحه شما را گیج کند. افزودن پانل دوم به یک ریل مرکزی نیاز دارد. بیشتر به هر دری در خانه خود نگاه کنید (حتی درهای تقلبی)، و چندین پانل، ریل و پایه را خواهید دید. اگر از یک تکه چوب جامد برای در استفاده می‌کنید، چوب بیش از حد حرکت می‌کند، بنابراین یک قاب و درب پانل به پانل متحرک اجازه می‌دهد تا در طول تغییرات رطوبت، از نظر عرض منبسط و منقبض شود. چسب به پانل اضافه نمی شودچون با استفاده از چسب انبساط و انقباض قطعه به درب آسیب می رساند .

متوجه خواهید شد که قبل از چسباندن قاب به پانل ها، یک لایه روغن اضافه کردیم. چرا؟ زیرا اگر منتظر بمانید تا صفحه با بقیه درب تمام شود، ممکن است روغن به لبه های پنهان پانل نرسد. هنگامی که رطوبت در زمستان کاهش می یابد، پانل کوچک می شود و ممکن است قسمتی از پانل ناتمام نمایان شود. من برخی از مبل سازان بسیار باتجربه را می شناسم که نگران این مرحله نیستند، زیرا آنها مراقبت بیشتری را برای وارد کردن روغن خود به شیارها انجام می دهند، بنابراین اگر فراموش کردید قبل از اینکه یک لایه روکش به پانل اضافه کنید، زیاد نگران نباشید.

قبل از اینکه روغن را به کل در اضافه کنم، جایگاه لولا را برش دادم و آن را با چند لولای لب به لب زیبا از  متصل کردیم .

دری که به درستی نصب شده بود را برداشتم، سوراخی برای دستگیره ایجاد کردم و چندین لایه روغن دانمارکی و موم به در اضافه کردم (همانطور که در بقیه کمدها وجود داشت).

  1. ساخت یک دستگیره زیبا

بعد از افزودن چند لایه روکش به در و آویزان کردن مجدد آن، آخرین مرحله این بود که یک دستگیره چرخان ساده را از مقداری چوب آلبالو بیرون آورده و به در اضافه کنید. روی ماشین تراش، مطمئن شدم که از کولیس برای اندازه دهی تنون استفاده می کنم تا با سوراخی که درون در ایجاد کرده بودم، مطابقت داشته باشد. من در واقع آن را خیلی بزرگ کردم تا بتوانم آن را با سنباده در حد مناسبی به دست بیاورم، که آنقدر سفت است که تکان نخورد، اما آنقدر شل است که بپیچد. دستگیره چرخان را روی ماشین خراطی گذاشتیم و در حالی که در حال چرخش بود روغن را اضافه میکنیم

و برای آخرین مرحله (به غیر از اینکه اجازه دادم کمد کنار پنجره ای رو به جنوب قرار بگیرد تا تیره شود و لکه ها را یکدست کند)، یک چفت چوبی کوچک از مقداری ضایعات آلبالو درست کردم و با همان مته سوراخی در آن ایجاد کردم. به عنوان اتصال برای درب استفاده کردیم.

توجه کنید که چگونه من یک سوراخ کوچک در قفل و از طریق بند دستگیره در سوراخ کردم. من مته‌ای را انتخاب کردم که کاملاً با میخ چوبی که در ساختیم مناسب باشد. من از انبردست برای بریدن میخ به طول مناسب استفاده کردم، سپس از یک چکش توپی استفاده کردم تا آن را به سوراخ چفت کنم. من مطمئن شدم که فاصله بسیار کمی بین قفل و در ایجاد کرده ام، به طوری که هنگام چرخاندن دستگیره، چفت آزادانه بچرخد.

 

پس از قرار دادن سنجاق کوچک ، دستگیره می‌توانست بپیچد که باعث شد قفل بالا و پایین شود:

فقط در را فشار دهید، دستگیره را بچرخانید و در بسته می ماند! در اینجا کار تمام است و شما تصاویر مربوط به این کمد را مشاهده می کنید.

 

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید