راهنمای خرید

راهنمای خرید الوار چوبی برای نجاری

راهنمای خرید الوار چوبی برای نجاری
فهرست محتوا پنهان

زمانی که کار نجاری را شروع کردم، به طرز باورنکردنی در مورد چگونگی خرید الوار چوبی سردرگم بودم. بنابراین در این مقاله آنچه را که در مورد اصول انتخاب و خرید الوار چوب برای نجاری و انواع چوب برای نجاری یاد گرفتم به اشتراک می گذارم. راهنمای خرید الوار چوبی برای نجاری را در ادامه بخوانید.

موضوع چوب عمدتاً من را گیج کرد زیرا نتوانستم یک خلاصه ساده از موضوع پیدا کنم. من بسیاری از بحث های پیچیده با اصطلاحات مختلف که توسط “متخصصان” مختلف استفاده می شود را پیدا کردم. من به هیچ وجه یک متخصص چوب نیستم، اما در ساده کردن موضوعات پیچیده بسیار خوب هستم تا همه بتوانند درک کنند. در نتیجه، این یک راهنمای عملی ساده است که به شما کمک می‌کند بفهمید چوب چگونه حرکت می‌کند، چه چوبی بخرید، چگونه آن را بخرید و از کجا بخرید.

پیشنهاد خرید

میخکوب U زن بادی مدل 14/50 دامار

۲,۰۸۰,۰۰۰ تومان۲,۰۸۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

مرحله 1: چوب سخت را انتخاب کنید یا نرم ؟

یکی از اولین سوالاتی که هنگام انتخاب چوب برای یک پروژه نجاری از خودم می پرسم این است: چقدر چوب نیاز دارم؟ اگر من چیزی شبیه میز بسازم، معمولاً می‌خواهم بالای آن چوب سفت‌تری داشته باشد، مانند بلوط سفید یا افرای سخت، تا در برابر فرورفتگی‌ها مقاومت کند. اما قسمتی از مبلمان که قرار است پنهان شود یا در معرض استفاده زیاد قرار نگیرد، با چوب نرم‌تری مانند کاج سفید خوب عمل می‌کند.

پیشنهاد خرید

بکس بادی 1 اینچ مدل DMTT-988-1A دامار

۱۳,۴۸۵,۶۰۰ تومان۱۳,۴۸۵,۶۰۰ تومانخرید کنید

چوب سخت در مقابل چوب نرم: تفاوت چیست؟

اکثر کارگران نجاری طبقه بندی الوار را با اصطلاحات “چوب سخت” یا “چوب نرم” ساده می کنند. اما واقعاً به این سادگی نیست که فرض کنیم همه چوب‌های سخت سخت‌تر از چوب‌های نرم هستند. این در واقع  راهی است برای تمایز بین الواری که از درختان برگریز (درختی که در پاییز برگ های خود را از دست می دهند) و الواری که از درختان مخروطی (درختی که مخروط و سوزن دارند) به دست می آید.

بنابراین در حالی که اکثر چوب های سخت، سخت تر از اکثر چوب های نرم هستند، مهم است که به یاد داشته باشید که برخی از “چوب های نرم” در واقع سخت تر از برخی از “چوب های سخت” هستند. به همین دلیل مهم است که فقط به سختی خاص هر چوب با استفاده از نتایج آزمایش سختی نگاه کنید

 

پیشنهاد خرید

استوپ منگنه بادی 80/16 مدل DM6P05-80/16 دامار

۱,۶۵۹,۰۰۰ تومان۱,۶۵۹,۰۰۰ تومانخرید کنید

تست سختی چوب چیست؟

صنعت چوب از “تست سختی ” برای آزمایش و ارزیابی سختی چوب های معمولی استفاده می کند. این آزمایش شامل فشار دادن یک توپ فولادی برای سنجش میزان فشاری است که هر گونه چوب برای فشار دادن توپ تا نیمه به چوب وارد می‌کند

پیشنهاد خرید

منگنه کوب بادی مدل BEA-TOOL92/40-712

۸,۷۴۲,۵۰۰ تومان۸,۷۴۲,۵۰۰ تومانخرید کنید

استفاده از هر دو چوب سخت و چوب نرم

من متوجه شده ام که اکثر پروژه های مبلمانی که ساخته می شود در واقع از ترکیب دو چوب سخت و نرم استفاده می کنند. یک نمونه پروژه نجاری از مخلوط کردن چوب سخت و چوب نرم، یک کمد دیواری یا یک ساعت دیواری است، مانند این ساعت دیواری

قاب و قاب درهای این ساعت از چوب نرم تری به نام “Butternut” ساخته شده است. اما صفحه و صفحه دم کبوتر که صفحه ساعت را نگه می دارد از کاج سفید نرم استفاده می کند.

به عکس زیر نگاه کنید . این میز کار با استفاده از الوارهای نرم و ارزان در بخش زیرین ساخته شده است، جایی که آسیب زیادی به چوب وارد نخواهد شد. قسمت های بالایی، گیره و ساختار اصلی به نوعی چوب سخت تر مانند بلوط سفید، بلوط قرمز، زبان گنجشک، افرا یا گیلاس نیاز دارند.

بیشتر صنعتگران قدیمی پایه‌های میز کار خود را با چوب نرم ارزان‌تر و رویه‌ها و رذایل با چوب‌های سخت می‌ساختند.

یکی دیگر از نمونه های عالی از مخلوط کردن چوب سخت و چوب نرم، آلات موسیقی مانند ویولن است. سازندگان ویولن از یک صنوبر نرم برای صفحه صدا و یک افرا سخت تر برای پشت، پهلوها (دنده ها) و گردن استفاده می کنند.

فقط از هوش خود برای تعیین نوع چوبی که باید در قسمت های مختلف مبلمان خود استفاده کنید، کمک بگیرید. اما مانند کارگران چوب آماتور نباشید که احساس می کنند باید از الوارهای گران قیمت برای کل مبلمان خود استفاده کنند. این نه تنها از نظر تجربی درست نیست، بلکه بسیار گران است.

پیشنهاد خرید

میخکوب نواری بادی مدل BEA-TOOL130DC

۹,۵۸۷,۵۰۰ تومان۹,۵۸۷,۵۰۰ تومانخرید کنید

مرحله 2: چوب ربع اره پایدار و صاف را انتخاب کنید

چوب ربع اره : چوبی که از بخش خارجی یک کنده به صورت طولی برش می خورد .

چوب اره شده : بخش جداشده از الوار طولی که ربع اره را در بر می گیرد.

چوب هنگام خشک شدن و همچنین هنگام تغییر رطوبت و دمای هوا حرکت می کند. چوب بلندتر نمی شود (خدا را شکر) اما با افزایش رطوبت، عرض آن افزایش می یابد:

این انبساط و انقباض می تواند مشکلات عمده ای را برای قطعات مبلمان که به هم متصل هستند ایجاد کند، بنابراین مهم است که بدانید کدام قسمت مبلمان باید چوب پایدارتری داشته باشد.

پیشنهاد خرید

میخکوب بدون سر بادی G23 مدل BEA-TOOL S635-213

۱,۹۱۷,۵۰۰ تومان۱,۹۱۷,۵۰۰ تومانخرید کنید

چوب ربع اره چیست؟

چوب ربع اره(quarter sawe) چوبی است که از خطوط انتهایی کنده بریده شده است تا پایداری بیشتر و حرکت کمتری داشته باشد چوب ربع اره معمولاً دارای راه چوب شفاف است، به خصوص در بلوط سفید اره شده یک چهارم .بنابراین می توان از آن در بسیاری از قسمت های مختلف مبلمان استفاده کرد. اما استفاده از چوب اره(قسمت خاصی از الوار که بریده می شود) شده در قسمت‌های مبلمانی که نیاز به جابجایی کمتری دارند، بسیار مهم است.

همانطور که در بالا ذکر شد، چوب با تغییر رطوبت حرکت می کند.که اگر شما برای آن حرکت برنامه ریزی نکنید، می تواند منجر به شکستگی قطعات مبلمان شود. چوب ربع اره(در ادامه در مورد ربع اره توضیح میدهیم) این حرکت را به حداقل می رساند، بنابراین قطعات حیاتی مبلمان، مانند چارچوب ها، باید از چوب ربع اره ساخته شوند. پانل‌های در را می‌توان از چوب طرح دار کامل و ناپایدار (مانند چوب فاق) ساخت، اما قاب‌هایی که پانل‌ها را در بر می‌گیرند و محدود می‌کنند باید از چوب اره‌ شده یک چهارم ساخته شوند.

من دوست دارم ابزارهای دستی چوبی مانند رنده دستی را خودم بسازم. این ابزارهای دستی باید تا حد امکان پایدار بمانند، بنابراین برای ساخت آنها از چوب ربع اره استفاده می‌کنم.

بنابراین نکته مهم در اینجا باید یافتن الواری باشد، که در طول تغییرات رطوبت برای قطعات مبلمان (یا ابزار) که نیاز به حداقل حرکت دارند تا حد امکان پایدار باشد. اما چگونه می توان چوبی را بدست آورد که دارای “راه عمودی” پایدار باشد؟ این سوالی است که من را برای مدتی سردرگم کرده است. پاسخ این است: همه چیز به برش چوب از کنده اصلی درخت بستگی دارد. این چیزی است که در مرحله بعدی به آن خواهم پرداخت.

پیشنهاد خرید

میخکوب نواری بادی مدل BEA-TOOL904DC

۶,۷۹۲,۵۰۰ تومان۶,۷۹۲,۵۰۰ تومانخرید کنید

مرحله 3: برش های مختلف چوب را یاد بگیرید

یادگیری برش های مختلف چوب به شما کمک زیادی در انتخاب الوار می کند. در این بخش من در مورد چگونگی بازرسی راه چوب در انتهایی تخته صحبت خواهم کرد که چگونه یک تخته از کنده اره شده است و چقدر پایدار خواهد بود. در عرض یک دقیقه به هر یک از این برش‌ها با کمی جزئیات بیشتر می‌پردازم، اما تصویر نشان می‌دهد که چگونه برش‌های مختلف از لاگ به دست می‌آیند

اما کارخانه ها به ندرت تخته ای را مانند تصویر بالا برش می دهند. “از طریق و از طریق” رایج ترین روشی است که کارخانه های چوب برای برش چوب از آن استفاده می کنند. این به سادگی مانند بریدن لایه های افقی در طول لاگ است

احتمالاً شما هم دیده اید که شخصی در خانه همین کار را با اره برقی انجام دهد.

توجه داشته باشید، در تصویر بالا، چگونه می توان چوب پایدار را از یک تخته پهن تر برش داد. اغلب من تخته‌های کاج 12 اینچی را از یک فروشگاه سخت‌افزار می‌خرم و برای مواقعی که به الوار ثابت نیاز دارم، از اره نواری برای بریدن چوب‌های اره‌ای استفاده می‌کنم.

اکثر فروشگاه های چوب، الوارهای اره شده را به یک بخش ویژه جدا می کنند، زیرا می توانند شارژ بیشتری داشته باشند. اما برخی از فروشندگان الوار همیشه برش تخته های خود را برچسب نمی زنند، بنابراین برای دیدن راه چوب یک سنباده با خود به همراه داشته باشید (اگر انتهای چوب ها رنگ شده است تردید نکنید)

برای دیدن رگه های انتهایی سطح مقطع ، اغلب باید رد آسیاب و مهرو موم انتهای چوب را بر دارید.

شما قطعاً باید تخته ها را جداسازی کنید و از دانش خود در این مقاله برای انتخاب بهترین چوبی که می توانید پیدا کنید استفاده کنید. و همانطور که در بالا ذکر شد، همچنین می توانید “دانه عمودی” خوب را به عنوان بخشی از یک تخته اره مسطح بزرگتر پیدا کنید، و فقط وقتی به کارگاه خود رسیدید، هر دو لبه آن را ببرید

در اینجا انواع مختلف برش چوب پس از جدا شدن از یک تخته اره صاف را می بینید

بیایید هر یک از این برش های چوب را با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار دهیم:

  1. اره صاف / برش ساده چوب (کمترین پایداری)

بیشتر تخته‌های مصرف‌کننده، اره‌ای مسطح هستند و اغلب یک الگوی جامع را روی صفحه نمایش می‌دهند

شرکت‌های چوب می‌خواهند سود خود را با بیرون آوردن هرچه بیشتر اسلب ها از تنه ها به حداکثر برسانند. قطعاً می‌توانید از تخته‌های اره ‌شده تخت در پروژه‌های خود استفاده کنید، اما فقط متوجه باشید که چوب به مرور زمان حرکت می‌کند و ممکن است اتصالات چوب شما را به هم بزند یا بپیچد و از هم جدا کند. اگرچه می‌توان برخی از مفاصل را برای تطبیق بهتر در برابر حرکت تنظیم کرد.

اما همانطور که قبلا ذکر شد، برای برخی از قطعات مبلمان، بهتر است با چوب هایی شروع کنید که به اندازه کافی جابجا نمی شوند (مانند چوب اره شده ی یک چهارم یا چوب تراشیده).  در زیر برخی از مشکلات رایج در تخته های اره شده مسطح را مشاهده خواهید کرد.

بهتر است از چوب های پایدارتر مانند چوب اره شده استفاده کنید. یا حداقل تخته های اره شده خود را روی هم قرار دهید و تا آخرین لحظه  با بستن آنها و قرار دادن وزنه ها برروی آنها( برای جلوگیری از حرکت) سپس آنها را با بست های خوب (مثلا میخ) هنگام ساخت مبلمان محکم کنید.

 

  • چوب اره شده ریفت (پایدارتر)

بخش ریفت اره تخته شبیه به برش های ربع اره است، اما دانه انتهایی آن بین 30 تا 60 درجه نسبت به افق است. تخته‌های ریفت اره دارای الگوی دانه‌ای مستقیم هستند.

این تخته ها همچنین بسیار پایدار هستند و در صورتی که پروژه مبلمان شما نیاز به الگوی چوب بسیار صاف دارد، مانند پروژه های مدرن یا به سبک ژاپنی، می توان از آنها استفاده کرد.

  1. چوب ربع اره (پایدارترین)

چوب ربع اره بسیار پایدار است و کمتر مستعد حرکت است. الگوی راه عمودی سطح مقطع  60 تا 90 درجه یک تخته را به عنوان “ربع اره” در صنعت چوب شناخته می شود. در ربع اره، راه چوب تقریباً موازی است؟ به آن “راه عمودی” می گویند. همانطور که قبلاً ذکر شد، چوب اره ‌شده یک چهارم نیز دانه‌های نسبتاً مستقیم و معمولاً راه چوب بسیار زیبایی را نشان می‌دهد (مانند بلوط سفید اره‌ شده یک چهارم یا چوب راش اره‌ شده در تصویر بالا).

اما از آنجایی که اره کردن به این روش زحمت زیادی دارد و چوب بیشتری را هدر می‌دهد، طبیعتاً خرید آن گران‌تر است. اما لازم نیست آنها را گران بخرید. همانطور که در بخش آخر ذکر شد، چوب چهار اره شده را می توان از لبه های تخته های اره شده طولی پهن جدا کرد. بله، حتی از چوب ساختمانی.

شرکت های چوب باید از بهترین درختان کاج برای ساخت تخته های چوبی ساختمانی 2×12 و بهترین درختان برای ساخت تخته های 2×12 با طول 16 فوت استفاده کنند.

بنابراین من تخته‌های 2 اینچ 12 اینچ در 16 اینچ می‌خرم (تخته‌های تحت فشار نیستند) و از آنها می‌خواهم در فروشگاه آنها را به نصف برش دهند تا بتوانم آنها را به کارگاه خود حمل کنم.

هنگامی که به مغازه نجاری خود می رسم، تخته های نواری خود را برش می دهم ، و سپس آنها را روی هم می چینم تا حرکتی را که قرار است، انجام دهند، و به محیط مغازه من عادت کنند.

سپس هنگامی که چوب بیشترین «حرکت» خود را انجام داد، می‌توانم آن را برش بزنم و چوب اره‌شده را از حاشیه ی هر تخته استخراج کنم. مثل تصویر زیر . مشاهده میکنید که این چوب ها چقدر زیبا به نظر می رسند .

در اینجا یک نمای نزدیک از نحوه ظاهر الوار ساختمانی پس از استخراج چوب ربع اره پایدار است.

  1. Riven Wood (پایدارترین)

پایدارترین تخته‌ها مستقیماً از یک کنده جدا می‌شوند و از ضعف گره (مانند شکافتن هیزم) استفاده می‌کنند. تخته های بریده شده تقریباً مشابه چوب اره شده هستند، چون دارای دانه های عمودی پایدار هستند. اما به جای اینکه چوب اره شود، در امتداد صفحه شعاعی طبیعی چوب شکافته می‌شود و خطوط دانه‌ای به شکل مربع نسبت به صفحه تخته و مستقیماً پایین تخته ایجاد می‌شود. به نظر من شکافتن در امتداد خطوط شعاعی طبیعی فشار را از تخته حذف می کند و باعث می شود الوار کمی پایدارتر باشد.

این تخته های بریده شده نه تنها پایدارترین تخته ها هستند، بلکه می توانند از زیباترین تخته ها نیز باشند. این ویژگی به ویژه در بلوط سفید یا بلوط قرمز مشخص است

پس چرا اغلب در مورد این نوع چوب نمی شنوید؟ چون کارخانه های چوب و کارگاه های چوب آن را ندارند. تخته های آنها با اره های قدرتمند بزرگ بریده شده است. اگر مجبور شوند این الوار را با دست تقسیم کنند، بسیار گران تمام می شود.

 

پیشنهاد خرید

میخکوب نواری بادی مدل BEA-TOOL564DC

۵,۴۹۲,۵۰۰ تومان۵,۴۹۲,۵۰۰ تومانخرید کنید

مرحله 4: از برخی عیوب چوب اجتناب کنید.

از آنجایی که من مقدار قابل توجهی از نجاری خود را با ابزارهای دستی نجاری قدیمی انجام می دهم، دوست دارم تخته های من تا حد امکان سالم باشد. عیوب چوب می تواند به خصوص در نجاری ابزار دستی سخت باشد.

برخی از عیوب چوب را می توان با اره، رنده دستی، مغار و حتی اپوکسی برطرف کرد. اما اگر پول خوبی برای چوب می‌پردازم، دوست دارم تخته‌هایی را پیدا کنم که کمترین کار ممکن را داشته باشند. بنابراین به برخی از این مشکلات توجه کنید

پیشنهاد خرید

کارتن دوز تشک دوز بادی 80/16 ب آ

۷,۳۷۵,۰۰۰ تومان۷,۳۷۵,۰۰۰ تومانخرید کنید

گره چوب

 

گره ها می توانند مشکلاتی را برای نجاری ابزار دستی ایجاد کنند، به خصوص زمانی که رنده دستی خود را از بالای آن عبور می دهید. و برخی از گره ها دوست دارند با گذشت زمان از بین بروند و از بین بروند. برخی از گره‌های جزئی را اگر در مکان‌های نامشهود باشند، رها می‌کنم. و گره های دیگر را می توانندبا مخلوط اپوکسی و خاک اره محکم شوند. اما اغلب (اگر حق انتخاب داشته باشم) از همه آنها دوری می کنم. یا آنها را برش میزنم و یا الوار با گره نمی خرم. اما ممکن است ظاهر آنها را در یک مبلمان روستایی دوست داشته باشید

پیشنهاد خرید

منگنه زن بادی c رینگ مدل BEA-TOOL CL24-HR68 ب آ

۶,۷۹۲,۵۰۰ تومان۶,۷۹۲,۵۰۰ تومانخرید کنید

سوراخ چوب و حشرات

برخی از مردم ظاهر روستایی چوب صنوبر و سوراخ حشرات را دوست دارند. اما من این کار را نمی کنم. من از آن اجتناب می کنم، یا دور آن را می برم. در عکس زیر دو تخته را می بینید که به هم چسبیده اند. چوب مایل به قرمز، چوب قلب است. در داخل درخت خواهد بود. مدتها قبل از قطع شدن درخت مرده بود، بنابراین حشرات آن را نخوردند. چوب شیره، چوب سفید با سوراخ های حشرات کرم یا مسیرهای سوسک پودرپوست است. حشرات مدت‌ها پس از قطع درخت به خوردن آن ادامه می‌دهند. بنابراین من ترجیح می دهم از چوب صنوبر اجتناب کنم یا آن را حذف کنم.

 

 

پیشنهاد خرید

میخکوب بادی T-14/50 مدل BEA-TOOLVARIANT806 ب آ

۱۲,۸۳۷,۵۰۰ تومان۱۲,۸۳۷,۵۰۰ تومانخرید کنید

نقص حرکت چوب

 

وقتی الوار روی هم چیده نشده، مهر و موم نشده و به درستی خشک نشده باشد، بیشتر مستعد حرکت به انواع راه های عجیب و غریب است. این گرافیک برخی از این حرکات چوب را نشان می دهد:

پیشنهاد خرید

میخکوب بادی TIPO-64 مدل BEA-TOOL464-343C ب آ

۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان۸,۵۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

بررسی چوب (یعنی شکاف) روی تخته ها

حرکت کردن چوب زمانی اتفاق می‌افتد که تخته خیلی سریع یا در شرایط نامناسب خشک شود. ترک ها در امتداد تخته حرکت می کنند. پس بهتر است از این اسلب ها دوری کنید. اگر الوار خود را از درخت می برید، اغلب می توان با استفاده از یک مهر و موم مناسب از این اتفاق جلوگیری کرد.

 

ادامه این آموزش را در آینده در بخش بلاگ های سیحون چوب قرار خواهیم داد.
برای خرید اسلب های چوب گردو مناسب ساخت میز و صندلی و … با مشاوران شرکت تماس بگیرید . شماره تماس 09374060877 .
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید