راهنمای خرید

راهنمای خرید دستگاه خراطی

 

دستگاه خراطی دستگاهی است که به وسیله آن عملیات خراطی برروی چوب انجام می شود . با توجه به اینکه ممکن است شما در رابطه با خراطی اطلاعاتی نداشته باشید پس در ادامه راهنمای خرید دستگاه خراطی را بخوانید.

پیشنهاد خرید

چهار نظام خراطی 13 میلی متر مدل KP125

۵,۹۰۰,۰۰۰ تومان۵,۹۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

خراطی چیست ؟

خراطی روشی برای تولید محصولات چوبی است که در این روش با استفاده از ابزار و وسایل مخصوصی از جمله مغار و ماشین خراطی اشیایی چوبی مثل قلیان ، پایه آباژور ، دسته مغار ، دسته پیچگوشتی ، گلدان ، کاسه و … به وسیله تراش چوب ساخته و پرداخته می شود . هنر خراطی از زمان هخامنشیان در ایران رواج داشته و پیشینه ای تاریخی دارد. این حرفه از هنرهای دستی است که ایرانیان توانسته اند به خوبی از آن بهره ببرند .

پیشنهاد خرید

چهار نظام خراطی 10 میلی متر مدل KP96-a

۵,۳۰۰,۰۰۰ تومان۵,۳۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

ماشین خراطی چیست ؟

در خراطی چوب از دستگاه تراش افقی برای پرداخت چوب استفاده می کنند که به آن ماشین خراطی می گویند به طور کلی این دستگاه از دو بازوی فلزی تشکیل شده که با قرار گرفتن چوب در میان این دو بازو و چرخش چوب حول محور افقی، با استفاده از مغار چوب تراش خورده و به شکل دلخواه کاربر در می آید.

 

راهنمای خرید دستگاه خراطی

کار با چوب از هزاران سال پیش تا امروز مورد توجه بشر بوده و بسیار جالب و جذاب است . چوب به دلیل دارا بودن بافت نرم به زیبایی و راحتی به فرم دلخواه در می آید . استفاده از چوب از قدیم در ساخت بنا ها و وسایل روزمره بسیار کاربردی بوده و عمده ظروف و ستون بناها با استفاده از چوب ساخته می شود.

البته استفاده از چوب به این مورد محدود نمی شود بلکه از چوب در منبت ، معرق ، خاتم و … استفاده می شود .

هنر خراطی با باربرداری و تراش چوب و ایجاد حجم بر روی چوب ها انجام می شود .

پیشنهاد خرید

دستگاه خراطی 1100 وات ، 900 میلی متری تک فاز مدل YC100L

۲۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان۲۹,۰۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

انواع دستگاه خراطی

دستگاه های خراطی از نظر کاربرد بر اساس سرعت دسته بندی می شوند که در دو دسته تک سرعته و چند سرعته تقسیم بندی می شوند

اما از نظر سایز دستگاه های خراطی در دسته های مختلف از نظر کارگیر قرار می گیرند که با در نظر گرفتن نیاز کاربر انتخاب می شود.

دستگاه خراطی تک سرعته:

این دستگاه به این دلیل به این نام معروف شده است که دینام دستگاه با سرعت ثابتی حرکت می کند و با تغییر وضعیت تسمه روی فولی پله ای می توانید سرعت را تغییر دهید .فولی ها بر عکس هم قرار گرفته اند یکی روی محور اصلی و دیگری موازی آن روی محور نیش .

هرچه قطر فولی بزرگتر و قطر فولی لنگه کوچکتر باشد سرعت دستگاه بیشتر خواهد بود و بالعکس.

خراطی چند سرعته :

این دستگاه دارای دیمر است یعنی دینامی با سرعت متغییر دارد و با چرخاندن کلید دیمر سرعت تغییر می کند .

حال به سراغ تعریف کارگیر و دسته بندی بر اساس کارگیر می رویم :

این مورد را با یک مثال برای شما بازگو می کنم . اندازه کارگیر بیان کننده بزرگترین قطر چوبی است که میتواند برروی دستگاه نصب شود .

برای مثال : ماشین خراطی 40 سانتی متری ……………یعنی حداکثر قطر چوبی که برروی دستگاه  قابلیت نصب دارد 40 سانتی متر است .

 اجزای دستگاه خراطی :

ماشین خراطی از اجزایی تشکیل شده که در تصویر به تفکیک با آنها آشنا می شوید.

بدنه اصلی :

بدنه اصلی دستگاه های خراطی در دو مدل پایه دار و بدون پایه طراحی می شود .

دستگاه های خراطی کوچک (رو میزی ) برخی از جنس آهن و دستگاه های بزرگ عموما از جنس چدن هستند که به دلیل جلوگیری از لرزش در حین کار باید کمی سنگین باشند . بخش های دیگر دستگاه برروی بدنه نصب می شوند. بدنه دستگاه های خراطی به صورت ریل طراحی می شود تا فک متحرک به راحتی برروی آن حرکت کند و قابل جابجایی باشد .

فک ثابت :

فک ثابت خراطی در واقع محفظه ای است که موتور در آن قرار گرفته معمولا کلید روشن و خاموش و دیمر نیز در همان قسمت تعبیه شد است .نیروی چرخشی حاصل از روشن شدن موتور در همین بخش به قطعه وارد شده و آن را به چرخش در می آورد .سه نظام ، چهار نظام و نیش برروی فک ثابت نصب می شوند .

فک متحرک:

فک متحرک که به آن پله نیز می گویند به صورت ریلی است و با استفاده از اهرمی برروی بدنه اصلی فیکس می شود . فک متحرک در طول بدنه به حرکت در می آید چون این بخش نسبت به طول قطعه کار تنظیم می شود و با اهرم در جای خود ثابت می ماند .

روی فک قطعه ای به نام مرغک نصب می شود البته بعضی از کاربرران چهارنظام را نیز در این بخش نصب می کنند .

این قطعه در امتداد محور نیش بوده و به صورت آزادانه می چرخد.

تکیه گاه ابزار:

تکیه گاه یا پیش پا همانطور که از نامش مشخص است وظیفه نگهداشتن ابزار را بر عهده دارد که این ابزارها شامل مغار ، نون گاز، اسکنه و جداکننده است که همگی از ابزار های اصلی خراطی هستند .

این قطعه به مانند فک متحرک برروی ریل حرکت کرده و قابلیت جابجایی دارد و همچنین این بخش به حالت زاویه دار نیز قرار می گیرد .

حال که با بخش های متفاوت دستگاه خراطی آشنا شدید به سراغ ویژگی های فنی آن می رویم .

چطور یک ماشین خراطی مناسب تهیه کنیم ؟

  • پروژه شما چیست ؟

با یک دستگاه خراطی می توان پروژه های متفاوتی را پیاده سازی کرد به جرات میتوان گفت که شما با این دستگاه هر ایده ای را می توانید به اجرا در آورید .

پروژه های تراش قلم، کاسه، بشقاب، لوازم زینتی، مهره شطرنج، پایه میز و آباژور، ظروف چوبی، دسته ابزار و … را به راحتی می توانید با استفاده از ماشین خراطی انجام داد ..

ماشین خراطی اولین وسیله ای است که شما برای اجرای پروژه خود به آن نیاز دارید . این وسیله مثل موتور یک ماشین عمل می کند و باید در نظر داشته باشید که ماشین خراطی تنها وسیله مورد نیاز شما نیست و بدون مغار و چوب و لوازم جانبی مثل سنباده و … پروژه خراطی شما پیش نخواهد رفت. بنابراین درنظر داشته باشید که بودجه خود را برای خرید دستگاه و لوازم به درستی مدیریت کنید .قیمت دستگاه خراطی متفاوت است و با توجه به ابعاد و برند متغییر است.اما شما می توانید برای مطلع شدن از قیمت دستگاه های خراطی و دیدن نمونه های متنوع آن یه لینک زیر مراجعه کنید .

خرید و قیمت دستگاه های خراطی

  • موتور :

موتور محرک دستگاه شماست از این رو توان موتور در دستگاه خراطی بسیار اهمیت دارد . دستگاهی که برای کارهای سنگین تهیه می کنید حداقل باید دارای موتوری با  1.5 اسب بخار باشد و کمتر از این مقدار برای کارهای متوسط و کوچک مناسب است .

  • ابعاد کارگیر :

اولین سوال در هنگام خرید دستگاه خراطی این است که : ابعاد قطعه چوبی که میتوان برروی دستگاه خراطی نصب کرد چقدر است ؟ یا دستگاه خراطی چه ظرفیتی دارد ؟

به ابعاد و اندازه های پروژه ای که قصد انجام آن را دارید دقت کنید و ابعاد کار را با ماشینی که میخواهید تهیه کنید تطابق دهید و ترجیحا بهتر است دستگاهی تهیه کنید که کمی بزرگتر از نیاز شما باشد در این صورت خیالتان راحت است که دستگاه دقیقا مطابق خواسته شما عمل می کند و اگر پروژه های بعدی شما بزرگتر باشد نگرانی ندارید . البته فضای کارگاه شما نیز بسیار اهمیت دارد و باید آن را در نظر گرفت.

 

پیشنهاد خرید

ماشین خراطی پرشیا چوب 1 اسب، 750 وات 430 میلی متری مدل cheetah

۶۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان۶۲,۰۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

برندهای معتبر دستگاه خراطی :

شاید برای شما این سوال پیش آید که خرید چه برندی از دستگاه های خراطی میتواند برای شما کمک کننده باشد و نیاز شما را مرتفع کند  پس با ما همراه شوید …

در ایران عموما کارخانه یا کارگاه تولیدی خاصی با برند ویژه ای برای تولید دستگاه خراطی وجود ندارد بلکه برخی از تراشکاران با استفاده از تجربیات خود اقدام به ساخت این دستگاه کرده اند و نیاز بازار را پاسخ داده اند.

اما همانطور که می دانید نیاز کاربران روز به روز بیشتر شده و بازار دستگاه های متنوعی را درخواست می کند و الزام به حضور دستگاه های خارجی روز به روز پررنگ تر می شود . علاوه بر این تولیدات معتبر خراطی های ایرانی مثل خراطی غیاثوند یا پرشیا چوب و ایران رنده دستگاه های بزرگ و کارگاهی را تولید می کنند که برای مصارف خانگی مناسب نیستند و وزن و ابعاد بسیار بالایی دارند . البته پرشیا چوب نمونه هایی برای مصارف خانگی نیز ارائه کرده است که بازخورد خوبی داشته.

شرکت نوین چوب برای اولین بار برندی با عنوان MAS را وارد بازار ایران کرد و پس از آن شرکت محک ماشین خراطی را در اندازه های گوناگون ارائه داد اما عدم وجود تنوع کافی انتخاب را برای مشتریان بسیار دشوار می کرد .دو شرکت آلمانی و ایتالیایی به نام های شپخ و فمی از جمله شرکت های معتبر و مهم در زمینه تولید ابزارآلات نجاری خانگی هستند که دستگاه های خراطی خود را با نام تجاری شپخ و فوکس به بازار ارائه کردند و دوری نپایید که این دو برند مشتریان خاص خود را یافتند و بازار ایران نیز از از این قاعده مستثنی نبود.

امروز برند شپخ و فمی با تنوع بی نظیر خود در تولید انواع دستگاه های نجاری توانسته اند بخش زیادی از نیاز های جامعه مخاطب این ابزار ها را مرتفع کنند.

در لینک زیر میتوانید دستگاه های خراطی شپخ را مشاهده نمایید.

مشاهده دستگاه خراطی

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید