راهنمای خرید

راهنمای خرید رنده و گندگی

راهنمای خرید رنده و گندگی

گندگی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

گندگی که در زمان های قدیم به گنده گیر نیز معروف بود از جمله ماشین آلات مهم و پرکاربرد در نجاری است. شما ممکن است درزمان تجهیز کارگاه خود با کمبود بودجه مواجه شوید و ترجیح دهید که از ابزار دیگری به عنوان جایگزین برای رنده گندگی استفاده کنید اما باید بدانید که هیچ دستگاهی کار گندگی را برای شما انجام نخواهد داد حتی سنباده تانکی و یا رنده دستی هم نمی توانند دقتی برابر با رنده گندگی داشته باشند. راهنمای خرید رنده و گندگی را در ادامه می خوانید.

رنده گندگی الوار یا چوب ناهموار را دریافت می کند و طبق اندازه ای که توسط نشانگر برای آن تعیین شده چوب را رنده کرده و به صورت یکدسات و صاف به شما تحویل می دهد .

در استفاده از این دستگاه به هیچ عنوان نیاز به انرژی گذاشتن از سمت کاربر نیست و تنها مراقبت در هدایت چوب بر عهده کاربر است که این عمل نیز با وجود غلطک های جلو برنده سهل شده است .

گندگی برای انجام کارهای زیر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • صاف و هموار کردن سطوح زبر و ناهموار
  • کم کردن ضخامت الوار به اندازه دلخواه
  • صاف و موازی کردن دو روی چوب و الوار

ماشین گندگی معمولا در آخرین مرحله از عملیات تبدیل الوار به چوب مورد استفاده قرار می گیرد . الوار یا اسلب وارد شده به کارگاه ابتدا به وسیله اره میزی برش خورده و به صورت یک سر نر یک سر رو شده . سپس توسط اره نواری به اندازه دلخواه برش داده می شود و پس از آن توسط رنده و گندگی یکدست می شود .

ماشین های گندگی به دو گروه اتوماتیک و دستی تقسیم بندی می شوند و در نوعی دیگر از تقسیم بندی عرض صفحه رنده یا همان طول تیغه مورد نظرگرفته می شود .

برای مثال : رنده گندگی 40 به این معناست که طول تیغ رنده کاری 40 سانتی متر است .

ماشین گندگی شبیه به کف رند نبوده و چوب را از رو رنده می کند .

 

 

برای خرید یک رنده و گندگی باید به چه نکاتی توجه داشت؟

 

توان موتور:

توان هر دستگاهی که آن را با واحد وات اندازه گیری می کنند برابر با میزان قدرت دستگاه در انجام عملی است که برای آن تعیین شده بنا براین این آیتم چه زمانی به کمک ما می آید ؟و چه زمانی مهم شمرده می شود ؟ زمانی که فشار بالایی به موتور وارد می شود .

در رنده گندگی مهمترین موضوع برای در نظر گرفتن قدرت موتور در ارتباط با چوبی است که در دستگاه قرار میگیرد . هرچه سختی چوب بالاتر باشد به دستگاه قوی تری نیاز دارید البته اکثر رنده گندگی های موجود در بازار قابلیت انجام عمل باربرداری از چوب های سخت را دارا هستند .

حال تصور کنید که تیغه دستگاه شما کند شده باشد . در این حالت در این شرایط در زمان گندگی و رنده فشار زیادی به موتور وارد می شود و قدرت موتور در این شرایط مهم است اما باید توجه داشته باشید که هرگز نباید دستگاه را در حالتی قرار دهید که به موتور دستگاه فشار وارد شود .

سایز و تعداد تیغه:

ماشین گندگی شبیه به کف رند نبوده و چوب را از رو رنده می کند .بنابراین تیغه دستگاه در بخش بالایی دستگاه نصب شده . معمولا تیغه های رنده گندگی دارای دو تیغه برنده است البته در برخی نمونه ها مثل گندگی دیوالت تعداد این تیغ ها به 3 عدد افزایش یافته .

تیغه های بسیار تیز و قابل تیز کردن مجدد که به وسیله دو یا سه پیچ برروی توپی نصب شده و عرض تیغه تعیین کننده حداکثر عرض قطعه قابل پشتیبانی دستگاه است .

معمولا نام گذاری رنده گندگی را بر مبنای حداکثر عرض قطعه انتخاب می کنند مثلا رنده گندگی 40 به این معناست که طول تیغ رنده کاری 40 سانتی متر است .در رنده و گندهگیر های پرتابل یا قابل حمل معمولا این اندازه 25 تا 30 سانتی متر است.

میزان باربرداری:

منظور از باربرداری همان عمق رنده کاری است . این عمق با توجه به میزان درگیری الماسه برنده با سطح چوب مشخص می شود که به وسیله یک نشانگر و یک دستگیره تنظیم بین 0 تا 2 میلی متر متغییر است و می توان آن را در اندازه ی دلخواه تنظیم کرد.

قدرت جلوبرندگی:

به جلو راندن چوب که با واحد متر در دقیقه یا متر در ثانیه اندازه گیری می شود. به جلوراندن چوب در بخش کف رند و در بخش بالایی دستگاه برعهده کاربر است اما در بخش زیر رند یا گندگی هدایت چوب به سمت جلو توسط خود دستگاه انجام می شود .غلطک های موجود قطعه را به جلو می رانند و قطعه ی شانه ای شکلی که در همان قسمت تعبیه شده است مانع از برگشتن چوب یا به بیرون رانده شدن قطعات جدا شده از چوب می گردد. در صورت نبود این قطعه شانه ای شکل ممکن است به کاربر آسیب جدی وارد شود .

قابلیت تنظیم ارتفاع:

تنظیم ارتفاع گندگی متناسب با ضخامت چوبی که در دستگاه قرار می گیرد انجام می شود.این کار توسط اهرمی که وظیفه جابجایی سطح تکیه گاه زیرین را بر عهده دارد انجام می شود . شما با چرخاندن این اهرم سطح تکیه گاه را با ضخامت چوب هماهنگ کرده و سپس چوب را در داخل دستگاه روشن قرار می دهید و عمل رنده کاری انجام می شود. بخش گندگی شبیه به کف رند نبوده و چوب را از رو رنده می کند بنابراین اگر لازم است که دو طرف چوب رنده شود باید هر سمت چوب را به صورت جداگانه در تماس با تیغ قرار دهیم.

قابلیت اتصال به مکنده :

تمامی رنده گندگی ها برای حفظ نظافت کارگاه و برای جلوگیری از آلودگی هوای کارگاه شما  قابلیت اتصال به مکنده را دارند و برخی از آنها مثل مدل سایکلون در برند فمی یک مکنده منصل به خود دارد . بهر حال بهتر این است که برای حفظ سلامت خود و نظافت محیط کار دستگاه خود را به مکنده متصل کنید یا دستگاهی مجهز به مکنده تهیه کنید.

ابعاد میز:

ابعاد میز معمولا برای بخش کف رند یا رنده مورد توجه قرار می گیرد و هرچه اندازه میز بزرگتر باشد کاربر در کار کردن با رنده انعطاف بیشتری دارد.

 

برترین برند های سازنده رنده و گندگی کدامند ؟

برند دیوالت ، ماکیتا ، شپخ ، فمی ،اینهل ، متابو و محک از عمده تولید کنندگان فعال در این زمینه اند که در میان آنها دو برند دیوالت و ماکیتا از قیمت بالایی برخوردارند و برند های دیگر قیمت مناسبی دارند که در میان آنها دو برند شپخ آلمان و فمی ایتالیا از کیفیت بالاتری نسبت به دیگر مدل ها برخوردارند . به طور کلی دستگاه رنده و گندگی وظیفه مشخصی را انجام می دهد و انتخاب یک دستگاه خوب بسته به کیفیت ساخت قطعات دستگاه متفاوت می شود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید