راهنمای خرید

راهنمای خرید مکنده

راهنمای خرید مکنده
پیشنهاد خرید

جاروبرقی مواد گرم 20 لیتری 1200 وات شپخ مدل 5906403901 - AVC20

۵,۲۰۰,۰۰۰ تومان۴,۸۳۶,۰۰۰ تومانخرید کنید

مکنده چیست و چطور یک مکنده مناسب تهیه کنیم ؟

جاروبرقی کارگاهی و مکنده از جمله دستگاه هایی هستند که در کارگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه راهنمای خرید مکنده را بخوانید.

صاحبان کارگاه های صنعتی ، از جمله کارگاه های چوب و فلز و سنگ ، با مشکل بزرگ گرد و غبار و براده و ذرات برش و … مواجه هستند .

این ذرات تاثیر مخربی بر سلامت اشخاص و کیفیت کار آنها دارد علاوه بر آن براده های چوب به راحتی قابل اشتعال هستند و می توانند یک کارگاه را با خطر آتش سوزی مواجه کنند . در اینجا سعی داریم تا دستگاه مکنده را به شما معرفی کنیم و با ساز و کار آن آشنا شویم .

پیشنهاد خرید

مکنده تک قلو 550 وات شپخ مدل 5906307901-DC500

۱۰,۹۰۰,۰۰۰ تومان۹,۰۴۷,۰۰۰ تومانخرید کنید

چند نوع دستگاه مکنده داریم؟

مکنده ها از نظر قدرت و حجم مکش به انواع صنعتی ، سالنی و مرکزی تقسیم بندی می شوند.

مکنده صنعتی : مکنده های صنعتی به دلیل مصارف سنگین صنعتی برای جمع آوری انواع براده های سخت و سنگین طراحی شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند . در کارگاه های بزرگ صنعتی مثل کارگاه های صنایع چوب، کابینت سازی ، مبلمان ، قفسه سازی و یا کارگاه های برش فلزان یا سنگ که تولیدات انبوه دارند مورد استفاده قرار می گیرند.موتورهای این دستگاه ها از توربین های قوی ساخته شده و طول عمر بالایی دارند .

مکنده سالنی :این مکنده ها در ابعاد کوچک و برای مصارف کارگاه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد . این نوع مکنده از لحاظ ظاهری جمع و جور هستند اما قدرت بالایی دارند . معمولا سر و صدای زیادی تولید می کنند.

مکنده مرکزی : مکنده های مرکزی یا جاروبرقی های کارگاهی به صورت مستقیم روی دستگاه نصب می شوند و از قدرت خوبی برخوردارند . با توجه به اینکه به دستگاه متصل شدند ،به طور مستقیم اقدام به جمع آوری براده ها و ذرات می کنند.

پیشنهاد خرید

مکنده شپخ مدل 5906306901 - DC100 1200 وات 65 لیتری

۹,۹۰۰,۰۰۰ تومان۸,۲۱۷,۰۰۰ تومانخرید کنید

کاربرد دستگاه مکنده چیست؟

در محیط های کارگاهی وجود گرد و غبار باعث اختلال در عملکرد دستگاه ها می شود . دستگاه های صنعتی به شدت نسبت به وجود گرد و غبار و ذرات معلق حساس هستند بنابراین برای جلوگیری از این آسیب ، صاحبان کسب و کار اقدام به خرید دستگاه های مکنده می نمایند تا بدین ترتیب جلو ضرر و زیان های ناشی از خرابی دستگاه و گاها آتش سوزی هایی با منشا این ذرات گرفته شود.

گرد و غبار های حاصل از برش با نفوذ به داخل دستگاه های نجاری از طریق درز های دستگاه علاوه بر خرابی دستگاه منجر به پایین آمدن کیفیت کار نیز می شود.

وجود این گرد و غبار ها باعث کاهش دید نجار یا اوپراتور دستگاه شده و خطرات جانی و مالی زیادی به بار می آورد.علاوه بر تمامی موارد بالا تمیز کردن و جمع آوری این براده ها بدون وجود مکنده بسیار سخت است و چون این ضایعات در بسیاری از موارد قابل بازیافت هستند با دستگاه مکنده جمع آوری آنها با سهولت انجام می پذیرد.

پیشنهاد خرید

مکنده تک قلو 2 اسب دامار (کارکرده) مدل dmdc-35-1d-1p-2hp

۱۳,۶۰۰,۰۰۰ تومان۱۳,۶۰۰,۰۰۰ تومانخرید کنید

انواع مکنده کارگاهی :

مکنده های مورد استفاده در کارگاه های خود به چند دسته تقسیم می شوند که مکنده تک قلو ، مکنده دو قلو ، مکنده های سطلی کوچک و جاروبرقی صنعتی از جمله آنها هستند.

مکنده تک قلو : دارای یک مخزن و یک کیسه جمع آوری است که ایم مدل مکنده برای کارگاه های کوچک مناسب است و عموما با موتور تک فاز و سه فاز تولید می شود از نمونه این مکنده میتوان به مکنده HD12 یا DC500 شپخ اشاره کرد . مکش این مکنده ها بین 35 تا 60 متر بر ثانیه است و حجمی معادل 2300تا 4500 متر مکعب بر ساعت را پوشش می دهد .

مکنده دو قلو : مکنده های دو قلو از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به تک قلو است اما همانطور که از نامش مشخص است دارای دو مخزن و دو کیسه است . این مدل مکنده نیز با موتور سه فاز و تک فاز در بازار ارائه میشود و حجم مکشی معادل 4000 تا 6500 را پوشش می دهد و معمولا دارای سه خروجی هستند .

مکنده سطلی : همانطور که از نام این نوع مکنده مشخص است ابعادی به اندازه یک سطل زباله بزرگ دارد مثل مدل DC100 شپخ مخزن این نوع مکنده کوچکتر از دو مدل دیگر است و در برخی مدل ها امکان جمع آوری مایعات را نیز دارد .در برخی برند ها مثل برند شپخ آلمان مکنده های چمدانی نیز طراحی و ارائه شده که انتخاب بسیار مناسبی برای کارگاه های کوچک است .

جاروبرقی کارگاهی : برخی از جاروبرقی ها را می توان به عنوان مکنده نیز استفاده کرد . جاروبرقی ها معمولا برای جمع آوری مایعات و ضایعات استفاده می شوند و سری های برس مانند مختلفی برای پاکسازی کارگاه برروی آنها نصب می شود .

اما قدرتی کمتر از مکنده سطلی دارد .

پیشنهاد خرید

جاروبرقی مکنده شپخ مدل 5907710901 - ASP50-ES صنعتی 50 لیتری 1400 وات

۱۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان۱۰,۹۵۶,۰۰۰ تومانخرید کنید

چه مکنده ای باید تهیه کنیم ؟

تا اینجای کار آموختیم که مکنده ها  چند نوع هستند و تفاوت های آنها را شناختیم . حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که کدام مکنده مناسب کارگاه شماست ؟

مکنده ها به طور کلی دارای اجزای زیر هستند :

  • موتور
  • بدنه
  • مخزن
  • خروجی
  • فیلتر

اگر اجزایی که به شما معرفی شد را در نظر بگیرید ویژگی های هریک از آنها را بررسی کنید میتوانید به نتیجه مطلوب خود دست یابید البته قبل از آن باید بودجه خود را نیز تعیین کنید که بتوانید بهترین و به صرفه ترین انتخاب را داشته باشید .

در اینجا ما به شما کمک میکنیم تا یک انتخاب شایسته داشته باشید .

موتور :

موتور هر دستگاه قدرت آن دستگاه را در شرایط تحت فشار با نام توان موتور به نمایش می گذارد . توان موتور با واحد وات یا کیلو وات مشخص می شود .

قدرت مکش یک مکنده ارتباط مستقیم با موتور آن دارد و در نظر داشته باشید که هرچه قدرت موتور بالاتر باشد قیمت دستگاه بیشتر است . موتور دستگاه توربینی را به حرکت در می آورد که

 

بدنه :

بدنه مکنده های تک قلو و دو قلو از جنس آهن است و برخی از آنها برای راحتی حمل دارای چرخ حمل هستند . مکنده های سطلی و مکنده هایی که قابلیت جمع آوری مایعات را دارند دارای بدنه ای با روکش ضد رطوبت هستند و برخی از جنس آلومینیوم مقاوم شده هستند و دلیل آن سبک بودن مکنده و راحتی حمل در مکنده های کوچک است این مکنده ها معمولا برای جمع آوری مایعات کیسه ندارند و فقط از فیلتر استفاده می کنند و مایعات از طریق دریچه ای مخصوص تخلیه می شوند .

مخزن :

در مکنده های تک قلو و دوقلو همانطور که قبلا گفته شد یک مخزن و یک کیسه وجود دارد ابعاد مکنده تحت تاثیر مخزن مکنده است. با حرکت توربین ضایعات وارد مخزن می شوند جنس مخزن از پارچه است و دلیل آن این است که وقتی توربین کار می کند ضایعات بزرگ به این پارچه برخورد کرده و پس از آن به داخل کیسه  ریخته می شود علاوه بر این پارچه ای بودن مخزن باعث خروج هوا شده و مانع از ترکیدن مخزن می شود . البته پارچه مورد استفاده به گونه ای است که کمترین میزان غبار را از خود عبور دهد. شما با تعویض کیسه میتوانید ضایعات را به خارج از کارگاه هدایت کنید.

نحوه اتصال مکنده به دستگاه های نجاری :

دستگاه های نجاری دارای خروجی برای اتصال کیسه براده هستند که مکنده از همان قسمت به آنها متصل می شود.
در تصویر زیر نحوه اتصال مکنده به دستگاه فارسی بر را با استفاده از تبدیل مشاهده می کنید .

فیلتر:

فیلتر معمولا برروی جاروبرقی ها و مکنده های سطلی نصب می شود و کاربرد دارد اما برخی از مکنده های بزرگ نیز دارای فیلتر هستند که فیلترآنها در درون مخزن قرار می گیرد و البته وجود این فیلتر باعث افزایش قیمت دستگاه می شود . فیلتر ها قطعه ای مصرفی هستند که چند مدت یکبار به تعویض نیاز دارند .

 

برند های موجود در بازار :

برند های هواسازان ، محک ، دامار ، فمی و شپخ از جمله برند های ارائه دهنده این محصول هستند . در این میان برند هواسازان مکنده های صنعتی و بزرگ را تولید می کند که از بهترین برند های ایرانی است .

در بین برند های دیگری که نام بردیم برند شپخ ساخت چین و تحت لیسانس آلمان  و دامار و محک ساخت چین است و تنوع محصولات شپخ از دو برند دیگر بیشتر است و انتخاب را برای شما راحت تر می کند .

 

برای مشاهده مکنده های شپخ کلیک کنید .

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید