راهنمای خرید

مته تیز کن چیست؟ چگونه کار می کند؟

مته ها محصولاتی پر فروش ، پر مصرف و پرکاربرد در صنعت هستند و استفاده از آنها در اغلب ماشین آلات رواج دارد . مته ها نیز مانند هر ابزار برش و سوراخکاری پس از مدتی دچار کندی شده و به تیز کردن نیاز دارند . زمانیکه مته های شما کند می شوند لازم نیست مته جدید تهیه کنید بلکه به راحتی میتوانید آن را تیز کرده و مجدد استفاده نمایید. این را در نظر داشته باشید که تنها مته های مخصوص چوب و آهن قابلیت تیز شدن دارند .

تیز کردن مته چه اهمیتی دارد ؟

اگر مته شما کند شده باشد و شما همچنان از آن استفاده کنید این اقدام ممکن است باعث شکستن یا نرم شدن نوک مته شما شود .البته در نظر داشته باشید که تیز کردن مته ها اگر به درستی و با دقت کافی انجام نشود مته خاصیت براده برداری خود را از دست می دهد.اگر مته شما به شدت سوخته یا سیاه شده باشد لازم است تمام نواحی سوخته شده سنگ زنی و یا برداشته شوند . مراقب باشید ؛ مته ها را نباید بلافاصله بعد از تیز کردن در حالتی که حرارت بالایی دارند به وسیله فروکردن آنها در آب خنک کرد چون این کار باعث ترک خوردن مته و تغییر در کیفیت متریال مته خواهد شد . بهترین کار بعد از تیز کردن مته قرار دادن مته در دمای محیط است . بهتر است مته به آرامی سرد شود ومراحل تیز کردن پس از هر بار سرد شدن به ترتیب انجام شود تا نتیجه مطلوب تری را به دست آورید .

دستگاه مته تیز کن :

دستگاه های مته تیزکن موجود در بازار در دو مدل دستی و برقی موجودند .

مته تیز کن های دستی که سنگ آن به وسیله دریل به حرکت در می آید و در یک زاویه مشخص عمل سنگ زنی را تنها در یک مرحله انجام میدهد . از مزایای این مته تیز کن ها در دسترس بودن و قابل حمل بودن آنهاست و از معایب آن میتوان به عدم دقت بالا در تیز کاری اشاره کرد که در ادامه بیشتر در این مورد مطلع خواهید شد .

حال که با مته تیز کن های دستی آشنا شدیم به سراغ مته تیز های برقی میرویم …

در بازار ایران نمونه های متعددی از مته تیزکن های داخلی و خارجی وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند و بر مبنای همین ویژگی ها خریداران به تهیه ی مته تیزکن اقدام می کنند .

برخی از صنعتگران و استاد کاران از سنگ های رومیزی در تیز کردن مته استفاده می کنند که البته این کار به مهارت فوق العاده و دقت بالایی نیاز دارد اما امروزه با پیشرفت دستگاه های صنعتی و وجود دستگاهی که به صورت تخصصی مربوط به تیز کردن مته است این کار راحت شده و هر کسی با کمی دقت میتواند این کار را به راحتی و به درستی انجام دهد .

برای تیز کردن مته از سنگ یا پودر های سنباده استفاده می شود و برخی از مدل ها نیز برای تیز کاری از سنباده های نواری استفاده می کنند .

برای خرید یک دستگاه مته تیز کنی مناسب باید نکاتی را در نظر گرفت . اولین نکته وزن دستگاه است که در حدود بازه 2 تا 5 کیلوگرم است و وزن کمی دارد وزن دستگاه از این نظر حائز اهمیت است که کاربر بتواند آن را به راحتی حمل کند .

مورد دیگری که مهم است ابعاد دستگاه است ، دستگاه مته تیز کنی نباید ابعاد بزرگی داشته باشد و فضای زیادی اشغال کند .

ابعاد کوچک دستگاه های مته تیز کنی باعث شده تا این دستگاه ها در کارگاه های صنعتی از جمله دستگاه های پرطرفدار باشند و همچنین یک گزینه ایده آل برای کسب و کارهای کوچک به شمار می رود .

در صورتیکه قصد خرید یک مته تیز کن برقی را دارید پیشنهاد من به شما این است که با کارشناسان سیحون چوب تماس گرفته و اطلاعات لازم را از آنها بخواهید . شماره تماس 09374060877.

پیشنهاد خرید

سنگ رومیزی 200 وات شپخ مدل TIGER 7000S HOMEKIT - 5903206903

۱۸,۹۰۰,۰۰۰ تومان۱۵,۶۸۷,۰۰۰ تومانخرید کنید

در تیز کردن یک مته چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم تنها مته های چوب و فلز قابلیت تیزشدن مجدد دارند. بنابراین اگر مته شما از نوع مته های بتون و سنگ است دستگاه مته تیز کن مناسب استفاده شما نیست .

مهمترین و اصلی ترین عامل در تیز کردن مته در مرحله اول زاویه  نوک مته است . زاویه نوک مته در دوطرف باید نسبت به محور مرکزی مته مساوی باشد . اگر مته های خود را با ابزار دستی تیز می کنید احتمال خطا کردن در این مورد بسیار بالا می رود و مته شما پس از مدتی کارایی اولیه خود را نخواهد داشت .معمولا زاویه صحیح برای تیز کردن مته در حالتی است که زاویه ی بین محل تلاقی حاصل از  امتداد هر لبه پخ مته برابر با  118 الی 120 درجه برای مته چوب و 135 درجه برای مته آهن باشد.

برای اینکه مته به صورت درست و کارآمد عمل براده برداری را انجام دهد باید در پشت لبه برشی مته یک زاویه آزاد وجود داشته باشد که این زاویه آزاد کمک می کند تا لبه برشی کار خود را درست تر انجام دهد و میزان براده برداری لبه برشی افزایش می یابد اما در نظر داشته باشید که اگر این زاویه آزاد از حدی بیشتر باشد لبه برشی ضعیف عمل می کند بنابراین نتیجه میگیریم که این زاویه از مهمترین آیتم ها در تیز کردن مته است .

نکته : اگر زاویه هر دو لبه برشی مته نسبت به افق با هم برابر نباشد تنها یکی از لبه های برشی عمل براده برداری را انجام میدهد و سوراخ حاصل از سوراخکاری گشادتر از انتظار میشود و عدم تناسب این زاویه با خط عمودی بدنه مته باعث شکستگی مته می شود .

در مدل های مختلفی از دستگاه های مته تیز کن ، مثل مته تیزکن شپخ اپراتور بدون نگرانی این وظایف مهم و حساس را به دستگاه می سپارد و تنها با تنظیم صحیح مته در داخل دستگاه و جایگزینی اولیه ساده یک مته تیز شده قوی و اصولی تحویل می گیرد .

خرید دستگاه  تیزکنی 80 وات شپخ مدل 5903404901 – DBS800

مته تیز کن چیست

مته تیز کن چیست

دستگاه مته تیزکن شپخ دارای سه بخش برای انجام سه مرحله اساسی تیزکاری مته است با اعداد 1 تا 3 شماره گذاری شده است.

از آنجایی که این دستگاه عمل تیز کاری را با استفاده از سنگ های مخصوص تعبیه شده در داخل دستگاه انجام میدهد دارای دقتی بسیار زیاد و عملکردی مطلوب است .

برای آشنایی بیشتر با دستگاه مته تیز کن شپخ میتوانید با شماره 09374060877 تماس حاصل فرمایید . کارشناسان ما در 24 ساعت شبانه روز از طریق شبکه های اجتماعی آماده پاسخگویی به شما مشتریان عزیز هستند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید