راهنمای خرید

راهنمای خرید اره فلکه یا اره نواری

راهنمای خرید اره فلکه

اره فلکه چیست و کاربرد آن در نجاری چیست ؟

اره فلکه یا اره نواری یا اره لنت از جمله اره های برقی پر استفاده در صنعت چوب است این ابزار در زبان لاتین با نام Band saw  شناخته می شود که دلیل نامگذاری آن فرم کمربند شکل تیغه است. برای آشنایی بیشتر راهنمای خرید اره فلکه را در ادامه بخوانید.

در نامگذاری این دستگاه در زبان فارسی  فلکه به دو چرخ بالا و پایین نصب شده برروی دستگاه اشاره دارد و کلمه نواری به نواری شکل بودن تیغه این دستگاه اشاره می کند . با توجه به همین موضوع و نام لاتین دستگاه کلمه اره نواری میتواند انتخاب بهتری باشد . اما واژه رایج همان همان اره فلکه است و البته به برخی نمونه های بزرگ این دستگاه رام بر نیز می گویند .

تقسیم بندی اره فلکه ها :

اره فلکه های ایرانی  از نظر قطر فلکه تقسیم بندی می شوند و پر استفاده ترین نوع اره فلکه در کارگاه های نجاری حرفه ای اره فلکه 40 , 60,80 و 100 می باشد. این اره ها برای بریدن چوب های نسبتا ضخیم استفاده می شوند .

البته این نکته را باید در نظر گرفت که ضخامت چوب قابل برش توسط اره فلکه که با نام کارگیر از آن یاد می شود در اره فلکه های ایرانی متفاوت است و عدد ثابتی ندارد .

برای مثال : اره فلکه 40 سانتی متر قطر فلکه ای معادل 40 سانتی متر دارد اما کارگیر آن بسته به شرکت سازنده و برند محصول متغییر است .

اره فلکه های وارداتی که معمولا پرتابل و خانگی هستند در اندازه های 8 ، 10 ، 12 ، 17 ، 20 ، 25 و … وجود دارند اما این نکته حائز اهمیت است که این اعداد نشان دهنده کارگیر دستگاه هستند و ارتباطب با قطر فلکه ندارد و معمولا این دستگاه ها برای چوب هایی با ضخامتی کمتر از کارگیر مناسب هستند .

برای مثال : اگر شما قصد برش چوبی با ضخامت 12 سانتی متر را دارید بهترین انتخاب اره فلکه سایز 17 سانتی متر است.

ساختار فنی و بدنه اره فلکه ها :

ساختار اره فلکه ها بسیار ساده و در عین حال بسیار کاربردی است . اره های نواری از یک بدنه چدنی (اره های نواری سایز بزرگ) یا از جنس آهن و  آلومینیوم ریخته گری شده (اره های نواری سایز متوسط و کوچک) ساخته شده اند که دو عدد فلکه بزرگ در بالا و پایین دستگاه در امتداد یکدیگر بر روی بدنه نصب شده و تیغ اره به شکل تسمه برروی این دو فلکه نصب می شود .

با روشن شدن دستگاه این تیغ اره تسمه ای شکل به حرکت در می آید و عملیات برش را به راحتی برای ما انجام می دهد .

اره فلکه ها همانطور که پیش تر گفته شد در اندازه های متفاوتی وجود دارند . اره نواری های صنعتی یا اره نواری هایی که برای کارگاه های بزرگ استفاده می شوند معمولا دارای بدنه چدنی هستند و وزن بالا و کارگیر بالایی دارند  اما اره های پرتابل دارای وزن کمتر هستند و علاوه بر نجاری برای برش استخوان در آزمایشگاه ها و کشتارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

در بین اره های پرتابل برند های شپخ آلمان و فمی ایتالیا از جمله برندهای وارداتی ساخت چین و تحت لیسانس اروپا هستند که به دلیل کیفیت بالا در برابر قیمت کم گزینه های بسیار مناسبی برای مصارف خانگی و حتی کارگاهی به شمار می روند .

سرعت و توان برش اره های نواری بالاست و به همین دلیل در هر کارگاهی که برش اولیه چوب را در کارگاه خود انجام می دهد وجود یک اره نواری الزامی است .

اما این دستگاه برش تمیزی ایجاد نمی کند و پس از انجام عمل برش در محل برش به پرداخت نیاز داریم .

قطعات برش خورده در انتهای کار نیازمند پرداخت توسط رنده گندگی و سنباده هستند.

برش این دستگاه به صورت عمودی است و آثار برش در جهت خلاف الیاف چوب ایجاد می شوند .

اره های نواری که قطر فلکه آن بزرگتر از 120 سانتی متر باشد را رام بر می گویند.

هر چه قطر فلکه بیشتر باشد ضخامت و قطر تیغ اره بیشتر است و دندانه های تیغ اره فاصله بیشتری نسبت به هم دارند .

نحوه کارکرد دستگاه اره نواری :

اره های فلکه در دو نوع عمودی و افقی در بازار موجودند که مدل های افقی آن را اره نواری فلز بر می گویند و همانطور که از نامش پیداست برای برش فلزات مورد استفاده قرار می گیرد.

اره نواری های عمودی ، به صورت ثابت در کارگاه قرار میگیرند برخی دارای پایه هستند و بخی برروی زمین پیچ می شوند و دلیل آن جلوگیری از لرزش دستگاه است . برش متریال های مختلف به صورت دستی و با هدایت چوب توسط کاربر انجام می شود .

البته کاربر میتواند برای هدایت چوب از غلطک یا ریل یا پایههای غلطک دار استفاده کند که این ابزار ها در برش چوب هایی با طول زیاد بسیار کاربردی هستند.

برای خرید یک اره فلکه به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

ابعاد قطعه : در خرید یک اره نواری مناسب باید به بزرگترین قطعه چوبی که شما به برش زدن آن برای انجام کارهای کارگاه خود نیاز دارید نگاه کنید . مثلا اگر ضخیم ترین قطعه در کارگاه شما 12 سانتی متر است به اره نواری با کارگیر بالای 17 سانتی متر نیاز دارید .

نوع برش : خرید یک اره فلکه برای برش های مستقیم و منحنی مناسب است اما همانطور که قبلا گفته شد پس از برش قطعه در محل برش به پرداخت نیاز دارد که میتوان توسط رنده و سنباده و در لبه کار به استفاده از اورفرز دستی یا میزی این کار را انجام داد .

صفحه برش : تمامی اره فلکه ها دارای صفحه ای مربعی شکل هستند که وظیفه نگهداری قطعه برای برش را بر عهده دارد . قطعه برروی میز ثابت شده و به وسیله هدایتگر یا دست به حرکت در می آید .

در اکثر مدل ها یک عددگونیا و یک عدد خط کش و یک عدد نقاله برروی میز نصب هستند و گونیا برروی میز نصب می شود که با قفل شدن در میز در فاصله دلخواه از تیغ اره ، به یکدست شدن برش و هدایت صحیح و دقیق قطعه کمک می کند .

نقاله در برش های زاویه دار به شما کمک می کند و قطعه بسیار پر کاربردی است .

در تمامی اره های پرتابل و خارجی و در مدل مینیاتور اره فلکه ایرانی میز اره به شکل زاویه دار تغییر وضعیت می دهد و در زاویه دلخواه ثابت می شود و این کار برای برش هایی که در لبه کار نیاز به زاویه دارند مناسب است .

دینام و موتور دستگاه : قدرت برش هر دستگاهی به دینام یا موتور آن دستگاه بستگی دارد . در نظر گرفتن این ویژگی در رابطه با اره های فلکه به نوع چوبی که شما نیاز به برش زدن آن دارید نیز وابسته است . هرچه مقاومت چوب بالاتر باشد طبیعتا برای برش آن به دستگاه پر قدرت تری نیاز دارید . هرچند که سرعت و جنس تیغه نیز در برش قطعات بسیار ماثرند.

قابلیت کنترل سرعت : برخی از اره های نواری علی الخصوص در نوع پرتابل قابلیت کنترل سرعت را دارا می باشند چرا که گاهی با تغییر متریال ما نیاز به تغییر سرعت داریم مثلا در برش متریال هایی با تراکم بالا دور برش پایین فشار کمتری به دستگاه وارد کرده و همچنین از شکستن تیغه نیز جلوگیری می کن .

قابلیت تنظیم ارتفاع : ارتفاع کارگیر از جمله موارد مهم در خرید اره نواری یا اره فلکه به حساب می آید . در تمامی اره فلکه های موجود در سایت سیحون چوب قطعه ای برروی تیغ اره تعبیه شده که علاوه بر مشخص کردن ارتفاع کار و افزایش دقت برش از پرش قطعه و خارج شدن قطعه از مدار جلوگیری می کند .

قابلیت اتصال به مکنده : تمامی اره های فلکه ای برای هدایت براده های تولید شده و حفظ نظافت کارگاه و جلوگیری از آلودگی هوای محیط  قابلیت اتصال به مکنده را دارا هستند . دهانه اتصال ممکن است متفاوت باشد که این مسئله با استفاده از تبدیل دهانه اتصال به مکنده مرتفع می شود .

ایمنی و طراحی بدنه :

برخی از اره نواری ها دارای پایه نگهدارنده هستند که از لرزش دستگاه در حین برش جلوگیری  می کند و برخی دیگر قابلیت پیچ شدن به زمین را دارند .

اره های برقی از هر مدل که باشند خطرناکند و در استفاده از آنها رعایت نکات ایمنی بسیار حائز اهمیت است . استفاده از عینک و دستکش ضد برش ، همچنین تهیه دستگاهی استاندارد دارای سنسور یا دارای کلید کنترلی دارای محافظ از ملزومات است.

از آنجایی که دستگاه های دارای سنسورتشخیص اندام انسانی بسیار گران قیمت هستند اما بقیه موارد ذکر شده در رابطه با یک دستگاه در یک کارگاه خانگی که معمولا کاربران تازه کار از آن استفاده می کنند لازم و ضروری است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید